سرخط خبرها

ارتش سودان و مخالفان آن بر سر «اعلامیه قانون اساسی» توافق کردند

ارتش سودان و هیئت مذاکره کننده مخالفان در ساعات آغازین روز شنبه توافق خود بر «اعلامیه قانون اساسی» را اعلام کردند.

میدل ایست نیوز: شورای نظامی حاکم در سودان با ائتلاف اصلی مخالفان در کشور بر سر یک اعلامیه قانون اساسی توافق کرده‌اند که راه را برای دوره‌ تازه دولت انتقالی هموار می‌کند.

«محمد حسن لبات»، میانجی مذاکرات میان دوطرف از سوی اتحادیه آفریقا، در اولین ساعات روز شنبه این خبر را بدون شرح جزییات اعلام کرد.

از ماه آوریل، زمانی که «عمر البشیر» رییس جمهوری سابق سودان توسط ارتش برکنار و «شورای نظامی انتقالی» تشکیل شد، این کشور در شرایطی بحرانی است.

گفتگوهای طولانی میان دوطرف همزمان با خشونت‌ها در کشور ادامه داشته است.

بعد از اعلام این خبر مردم از شادی به خیابان‌ها آمدند و به پایکوبی پرداختند.

این اعلامیه چارچوب دوره انتقالی سه ساله‌ای را که دو طرف ماه گذشته برسر آن توافق کردند مشخص می‌کند.

میثاق توافق سیاسی که ماه گذشته امضا شده هیئتی حاکمه متشکل از شش غیرنظامی و ۵ ژنرال را برای این دوره انتقالی مشخص کرده بود.

آقای لبت روز شنبه به خبرنگاران گفت: «به سودانی‌ها، آفریقایی‌ها و افکار عمومی جهان اعلام می‌کنم که دوطرف بر سر اعلامیه قانون اساسی توافق کامل کرده‌اند.»

او گفت دیدارهای بیشتری برای تعیین جزییات فنی مراسم امضای این اعلامیه برگزار خواهد شد اما جزییاتی از خود این اعلامیه ارائه نکرد.

خبرگزاری رویترز می‌گوید پیش‌نویس این اعلامیه را به‌دست آورده و براساس آن نیروی شبه نظامی نیروی ضربت کمکی که به کشتار معترضان متهم است زیر چتر فرماندهی نیروهای مسلح کشور قرار می‌گیرد و یک شورای مستقل همراه با کابینه دولت بر سازمان اطلاعات کشور نظارت خواهند کرد.

چند روز پیشتر شورای نظامی اعلام کرد ۹ سرباز این نیروی ضربت را در ارتباط با قتل معترضان از جمله چهار شاگرد مدرسه، خلع سلاح و بازداشت کرده است.

کشته شدن این معترضان راهپیمایی‌های گسترده و اعتراضات بیشتری به همراه داشت که گفتگوهای دو طرف را به تاخیر انداخته بود.

منبع
بی بی سیرویترز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا