اقتصادیسیاسی

فشارهای ایران و امریکا بر عراق درباره افتتاح گذرگاه مرزی با سوریه

منابع امنیتی خبر داده اند که عراق تلاش برای افتتاح مرز عراق و سوریه، گذرگاه مرزی قائم ـ البوکمال، را شدت بخشیده است.

میدل ایست نیوز: در حالی که تنش میان تهران و واشنگتن به در خلیج به سطح بالایی رسیده، ایران تمرکز خود را بر سلطه بر گذرگاه مرزی البوکمال در مرز عراق و سوریه قرار داده است. منابع امنیتی و اطلاعاتی از تلاش های بی امان بغداد برای بازگشایی این گذرگاه مرزی میان شهر القائم عراق و البوکمال سوریه خبر می دهند و تأکید می کنند که این گذرگاه در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد.

جاده ای که این دو گذرگاه را به هم وصل می کند در عراق از بغداد به فلوجه و از آنجا به رمادی و هیت و حدیثه و قائم می رسد و سپس وارد سوریه می شود و به دیرالزور می رود و سپس به یک دوراهی می رسد که یکی به حلب و لاذقیه می رود و دیگر به حمص و دمشق و در نتیجه به جاده بین المللی دمشق ـ بیروت.

پایگاه اسرائیلی «imagesatintl» تصاویر تازه ماهواره ای از گذرگاه مرزی تازه که حکومت سوریه و عراق در حال آماده ساختن آن هستند منتشر کرده است. این تصاویر که پنج شنبه گذشته (25 ژوئیه) منتشر شده نشان می دهد که این گذرگاه با استانداردهای بین المللی گذرگاه های مرزی ساخته شده و برخلاف گذرگاه سابق که از خود البوکمال می گذشت، از بیرون شهر می گذرد. این گذرگاه تازه 2.5 کیلومتر از گذرگاه  قدیم که هنوز معلوم نیست به چه کار خواهد آمد فاصله دارد.

با توجه به اهمیت بسیار این گذرگاه برای تقویت روابط سیاسی و اقتصادی و امنیت عراق و سوریه، دولت عراق تحت فشاری دوجانبه از ایران و امریکا قرار گرفته است. فشار ایران برای تسریع در افتتاح آن است و فشار امریکا برای جلوگیری از افتتاح آن. بی تردید این یکی دیگر از پرونده های دشوار برای دولت عراق است که در کشاکش نزاع های ایران و امریکا گیر افتاده است.

این گذرگاه برای هر سه کشور عراق و ایران و سوریه اهمیت بسیار دارد. تهران که گرفتار مجموعه ای از تحریم های امریکا شده، می کوشد با استفاده از کشورهایی که در آنها نفوذ دارد برای خود حیاط خلوتی اقتصادی پیدا کند. از همه این کشورها مهم تر برای ایران، عراق است که تاکنون چند بار اعلام کرده که بخشی از تحریم ها علیه ایران نیست.

بی تردید افتتاح مرز عراق و سوریه کمک بزرگی برای ایران و سوریه جهت کاهش تحریم هایی است که هردوی آنها را نشانه گرفته است. ایران از طریق این مرز می تواند به سوریه سوخت و دیگر کالاهای خود را برساند و به اندک اموالی دست یابد که در دشواری مبادلات مالی برای ایران غنیمت است.

این گذرگاه همچنین به ایران کمک می کند که برای متحدانش در سوریه و حزب الله لبنان سلاح ارسال کند. این همه معنایی جز توانایی دور زدن تحریم های امریکا ندارد.

اما برای امریکا بسته ماندن مرز عراق و سوریه بخشی از فشارها برای منزوی کردن ایران است. کشورهای عربی و اسرائیل هم به همین علت ها از بازگشایی این گذرگاه نگران اند.

ایران می کوشد کنترل این گذرگاه را در دست بگیرد تا نفوذ خود را خاورمیانه تثبیت کند. سؤالی که می ماند آن است که امریکا به پیام سیاسی و نظامی و اقتصادی افتتاح گذرگاه البوکمال چه پاسخی خواهد داد.

منبع
مرکز مطالعات استراتژیک روابط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا