سرخط خبرهاسیاسی

«معاریو»: موساد در حال تدارک اقدامات احتیاطی اسرائیل برای حالت خروج ایران از توافق هسته ای

روزنامه «معاریو» با انتشار گزارشی خبر داد که اسرائیل اقدامات احتیاطی خود را برای حالت خروج ایران از توافق هسته ای آغاز کرده است.

میدل ایست نیوز: یک کارشناس نظامی اسرائیلی خبر داد که موساد فعالیت های اطلاعاتی خود در ایران را به نحوی پیش می برد که به اسرائیل امکان اقدام نظامی علیه مراکز هسته ای ایران را درصورت رفتن ایران به سمت ساخت سلاح هسته ای بدهد.

«الون بن داوید»، کارشناس امور نظامی کانال 13 اسرائیل، تأکید کرد که اسرائیل اقداماتی احتیاطی را برای حالت خروج ایران از توافق هسته ای (برجام) و رفتن به سمت ساخت سلاح هسته ای آغاز کرده و با سرعت در حال تدارک برنامه ای برای جلوگیری از تحقق این سناریو است.

او در گزارشی که در روزنامه «معاریو» منتشر کرد تأکید کرد که ایران اخیرا تدابیر دفاعی در نیروگاه نطنز دربرابر حملات هوایی را افزایش داده و شبکه برق و آب جداگانه ای برای این نیروگاه ساخته است که از شبکه عمومی برق و آب کشور جداست.

در این گزارش تأکید شده که تصمیم گیرندگان در تل آویو مطمئن نیستند که امریکا برای جلوگیری از آنچه تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای خوانده می شود وارد عمل شود و هیچ بعید نیست که «دونالد ترامپ» صرفا به «حمایت سفت و سخت از اسرائیل» بسنده کند.

این گزارش افزوده که برخی مقامات رسمی اسرائیل پیش بینی می کنند که پایان تنش کنونی میان ایران و امریکا در بهترین حالت رسیدن به توافق هسته ای تازه ای میان آنان باشد.

بن داوید «حملات هوایی اخیر به پایگاه های نظامی در عراق و سوریه و لبنان» را هم با هدف از میان بردن موشک هایی دانسته که می تواند عمق خاک اسرائیل را هدف قرار دهد.

او افزوده که اسرائیل حملات خود در عراق را بدون هیچ گونه سروصدای رسانه ای اجرا کرده تا دولت عراق در تنگنا نیفتد به خصوص که اسرائیل در مرحله کنونی دلیلی برای تبدیل کردن عراق به یک دشمن واقعی نمی بیند.

بن داوید به این نکته نیز پرداخته که دولت عراق هم از عجله در متهم کردن اسرائیل در این حوادث خودداری کرد و حاضر به واکنش در سطح رسمی نشد هرچند در معرض فشارهای شدید نیروهای سیاسی وابسته به ایران در این باره است.

در این مقاله تأکید شده که در حال حاضر موساد اصلی ترین نهاد اسرائیلی است که در برابر برنامه هسته ای ایران و نفوذ تهران در منطقه فعالیت می کند.  بنابر ادعای بن داوید، فعالیت های چشمگیر «یوسی کوهن»، رئیس فعلی موساد، باعث شده که او از جانب «بنیامین نتانیاهو» به عنوان نامزد اصلی ریاست دولت اسرائیل پس از وی برگزیده شود.

منبع
معاریو

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا