سیاسی

«نوری المالکی»: چرا رئیس جمهور حکم معاونت من را صادر نمی کند؟

منابع مطلع خبر داده اند که «نوری المالکی» لابیگری های خود برای دستیابی به سمت معاونت رئیس جمهور را شدت داده است.

میدل ایست نیوز: «نوری المالکی»، نخست وزیر اسبق عراق، تحرکات و فشارهای سیاسی خود برای دستیابی به مقام معاونت رئیس جمهور را شدت بخشیده است.

افزایش تلاش های المالکی برای رسیدن به این مقام همزمان با تصمیم مجلس عراق برای اقدام قانونی علیه نمایندگانی است که تحلیف را به جا نیاورده اند و احتمالا این اقدام قانونی شامل کنار گذاشتن آنها از نمایندگی مجلس باشد.

یک نماینده مجلس از ائتلاف «اصلاح و سازندگی» گفت که المالکی اخیرا دیدار های متعددی و تماس های مستقیم یا باواسطه با رئیس جمهور و رئیس مجلس عراق داشته تا به پست معاونت رئیس جمهور دست یابد.

این نماینده تأکید کرده که المالکی تلویحا هشدار داده که براساس توافقات سیاسی این مقام سهم اوست و اگر تعیین نشود دست به اقدام قانونی خواهد زد چون سمت معاونت رئیس جمهور مقامی است که در قانون اساسی تعیین شده است.

این نماینده افزوده که کمیسیون حقوق پارلمان عراق تصمیم گرفته پس از پایان تعطیلات موسمی خود و با آغاز دوره جدید در هفته آینده چند موضوع مهم را فیصله دهد که یکی از آنها موضوع نمایندگانی است که از زمان تشکیل مجلس در یک سال پیش تاکنون در جلسات شرکت نکرده و سوگند یاد نکرده اند.

به گفته این نماینده المالکی مطلع شده که تصمیم مجلس آن است که این نمایندگان را برکنار کند و کسان دیگری را به جای آنها تعیین کند.

المالکی روز جمعه در مصاحبه با یک رسانه داخلی عراق گفت که «عدم تعیین معاونان رئیس جمهور کاملا غیر قانونی است و قانون اساسی تأکید کرده که رئیس جمهور باید حداقل یک معاون داشته باشد».

او گفت که برایش عجیب است که چرا «رئیس جمهور حکم تعیین من به عنوان معاون رئیس جمهور را به مجلس ارسال نکرده است».

پیش تر «حیدر العبادی» همه سمت های معاونان رئیس جمهور و نخست وزیر را لغو کرد اما دستگاه قضایی عراق این حکم نخست وزیر را در مورد معاون رئیس جمهور نقض کرد.

به گفته ناظران نگرانی اصلی المالکی آن است که با لغو نمایندگی اش در مجلس، مصونیت قضایی او هم لغو شود که در این صورت احتمال دارد که بسیاری از پرونده های فساد وی و نیز موضوع کوتاهی او در ماجرای سقوط موصل به دست داعش در زمانی که وی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق بود به جریان افتد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا