سیاسی

چهره‌های قدیم عراقی به دنبال پست برای مصونیت سیاسی

شماری از چهره های سیاسی که از زمان سرنگونی رژیم بعث مناصب کلیدی در کشور داشته اند، امروز از ترس پرونده های فساد مالی در پی دستیابی به یک مقام سیاسی هستند.

 

میدل ایست نیوز: با نزدیک شدن زمان تشکیل ششمین دولت عراق از زمان سرنگونی رژیم بعث، سؤالات بسیاری درباره این دولت و امکان موفقیت آن و اینکه چه تغییراتی در کشور ایجاد خواهد کرد مطرح شده است. یکی از این سؤالات سرنوشت شخصیت های سیاسی ای است که از زمان تأسیس عراق جدید تا کنون بر سر کارند و در مناصب اجرایی بوده اند، کسانی مانند «ابراهیم الجعفری» و «ایاد علاوی» و «نوری مالکی» و «باقر الزبیدی» و «موفق الربیعی» و «اسامه النجیفی» و «ایاد السامرائی» و «حاجم الحسنی» و «مسعود بارزانی» و کسانی دیگر که در مطبوعات محلی به «صف اول» معروف اند.

در 18 اکتبر وزارت دادگستری عراق «فؤاد معصوم»، رئیس جمهور سابق، و سه معاون او، نوری مالکی و اسامه النجیفی و ایاد علاوی، را بازنشسته اعلام کرد. اقدامی که تا حد زیادی تشریفاتی دانسته شد. این سه معاون باز وارد مجلس شده اند و همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند. با وجود تأکید «عادل عبدالمهدی»، مأمور تشکیل کابینه، بر اینکه هیچ یک از نمایندگان مجلس را در کابینه خود دعوت نخواهد کرد و این کابینه قرار نیست از چهره های تکراری تشکیل شود، برخی منابع به «العربی الجدید» گفته اند که در مذاکرات جاری برای تشکیل دولت پست هایی نیز برای جلب رضایت و حفظ مصونیت و وجاهت رهبران سیاسی در نظر گرفته شده است، به خصوص برای کسانی که نتوانسته اند وارد مجلس شوند. این منابع افزوده اند که این پست ها به منظور اعطای مصونیت قضایی به افرادی مانند ابراهیم الجعفری و موفق الربیعی و باقر الزبیدی و عدنان الاسدی است مبادا پرونده های فساد مالی برای آنان تشکیل شود و به مرحله بررسی برسد. همچنین کسان دیگری نیز در پی دستیابی به مناصب تشریفاتی مانند معاونت ریاست جمهوری یا مشاور امور آشتی ملی یا ریاست فلان پیمان سیاسی هستند.

یک منبع نزدیک به دفتر عبدالمهدی خبر داد که «نوری مالکی و ایاد علاوی و اسامه النجیفی به هیچ منصب وزراتی نخواهند رسید و برای همین تلاش می کنند که به مقام معاونت ریاست جمهوری برسند که در چهار سال پیش هم در آن بودند. این منبع افزوده که «باقر جبر الزبیدی هم از دیگر کسانی است که در پی دستیابی به یک مقام تشریفاتی یا مشورتی است و این را به سبب «سوابق جهادی» خود حق خویش می داند».

به گفته این منبع از دیگر کسانی که در پی دستیابی به مقام هستند «سعدون الدلیمی»، وزیر دفاع سابق، و «فالح الفیاض» و «محمد الکربولی» را نام برد و افزود که «تلاش های آنان تاکنون جواب نداده و عبدالمهدی فشارهای آنان را با مخالفت یا شانه خالی کردن پاسخ داده است». این منبع تأکید کرد که این افراد نگران پرونده های فسادی هستند که ممکن است درباره شان تشکیل شود.

در همین راستا، «جمیله العبیدی»، نماینده مجلس عراق، می گوید: «آن کسانی که باعث جلب رأی مردم در انتخابات شدند همان شخصیت های قدیمی در روند سیاسی هستند و همین ها هستند که روند مذاکرات و سهمیه بندی مناصب را هدایت می کنند». او می افزاید که شخصیت های جوان و تازه ای که به مجلس راه یافته اند بیشتر شبیه پیاده نظام اند و شخصیت های اصلی قرار نیست به سادگی تغییر کنند چون از حمایت امریکا یا کشورهای منطقه برخوردارند و ماندنشان در قدرت نه با رأی مردم است نه به حکم قانون بلکه نتیجه دخالت و نفوذ کشورهای دیگر است.

«جمعه العطوانی»، دیگر نماینده مجلس عراق، نیز تأکید کرد که چهره های قدیمی صحنه سیاسی عراق همچنان نفوذ و قدرت خود را دارند و ممکن است مناصبی نیز به دست آورند. العطوانی گفت: «کسانی مثل ابراهیم الجعفری یا باقر الزبیدی شخصیت های پایان یافته اند، خودشان هم در انتخابات شرکت نکرده اند. اما کسانی مانند ایاد علاوی و نوری مالکی و اسامه النجیفی برای ورود به مجلس رأی آورده اند و نماینده اند و عجیب نیست اگر به پست و مقامی دست یابند».

این وضعیت پافشاری شخصیت های اصلی بر ماندن در مقام باعث شده که مثلاً وزیر یک وزراتخانه خدماتی تبدیل به یک مقام امنیتی شده یا در رأس نهاد نظامی نشسته و به علت ناآشنایی با حوزه کارش مشکلات جدی ایجاد کرده و باعث ضعف شدید عملکرد دستگاه متبوع خود شده است.

احمد الشریفی، تحلیلگر سیاسی، تأکید می کند که شخصیت های قدیمی همچنان در پی دستیابی به پست و مقام اند چون بدون منصب رسمی هیچ ارزش و اعتباری ندارند. او می گوید: «اینکه این افراد پست و مقام بگیرند چندان مهم نیست، مهم تر آن است که آنان نفوذ دارند و این نفوذ و تأثیر به این سادگی پایان نمی پذیرد. چهره های جدیدی که به مجلس راه یافته اند فقط در سایه این چهره های اصلی است که می توانند عمل کنند و تصمیم ساز باشند».

منبع: العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا