سرخط خبرهاسیاسی

آیا اقلیم کردستان عراق در معرض تجزیه قرار گرفته است؟

یک نخبه کرد تأکید کرد که چه بخواهیم چه نخواهیم با دو اقلیم مواجه هستیم و باید این وضعیت را تحکیم کرد.

میدل ایست نیوز: یکی از نخبگان کرد با انتشار نقشه نفوذ دو حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی، در صفحه فیسبوک خود تأکید کرد که واقعیت آن است که چه خوشمان بیاید چه نیاید ما با دو اقلیم مواجهیم نه یک اقلیم.

این شخصیت کرد تأکید کرد که اقلیم کردستان عملا تبدیل به دو اقلیم شده و باید با جدیت برای تحکیم از شکاف و تشکیل دو اقلیم تلاش کرد.

اربیل، پایتخت اقلیم کردستان، منطقه نفوذ حزب دموکرات کردستان به ریاست «مسعود بارزانی» است که اکثریت کرسی های مجلس ایالتی و پست های اصلی از جمله ریاست اقلیم و ریاست دولت ایالتی اقلیم را به دست دارد.

سلیمانیه نیز نقطه تحت نفوذ اتحادیه میهنی کردستان است.

این دو حزب بزرگ کرد پس از ماه ها مذاکرات در نهایت توانستند برسر ترکیب دولت ایالتی به توافقاتی دست یابند.

اما دیروز (جمعه 20 سپتامبر) شاهد حوادثی بود که از نقش برآب شدن توافقات خبر می داد.

مقامات «آسایش»، دستگاه امنیت اقلیم، مانع ورود یکی از مقامات بلندپایه حزب اتحادیه میهنی به اربیل شدند. او برای شرکت در نشست مشترک احزاب سیاسی کرد عازم اربیل بود.

در پی این حادثه به دو دفتر حزب دموکرات کردستان در سلیمانیه تیراندازی شد.

یک منبع آگاه در اقلیم کردستان به «میدل ایست نیوز» خبر داد که به مقر کمیته های 4 و 5 حزب اتحادیه میهنی کردستان در اربیل نیز تیراندازی هایی صورت گرفته است.

به گفته این منبع آگاه که نخواسته نامش فاش شود، قرار بوده مدیریت نیروهای آسایش (دستگاه امنیتی کردستان) در اربیل موضوع ممانعت نیروهای امنیتی وابسته به حزب دموکرات کردستان در ورود هیئتی از اتحادیه میهنی به اربیل در یک ایست بازرسی را بررسی کند اما به جای این کار، دوربین های مدار بسته را جمع آوری کرد و مانع از اطلاع یافتن آنها از محتوای فیلم ها شد.

این منبع آگاه افزوده چند مقام بلندپایه اتحادیه میهنی کردستان تأکید کرده اند که همه گزینه ها را روی میز گذاشته اند و یکی از آنها خروج از دولت و مجلس ایالتی است.

به گفته این منبع، این مقامات افزوده اند که حاضر نیستند مانند حزب گوران (تغییر) دست بسته شاهد این اقدامات حزب دموکرات باشند و باید حزب دموکرات مشخص کند که می خواهد به تعهداتش عمل کند یا نه.

این منبع آگاه همچنین اظهار داشته که اتحادیه میهنی بیانیه نشست سران خود را با تأخیر منتشر خواهد کرد تا حزب دموکرات زمان لازم برای تصمیم گیری و موضع گیری مناسب را داشته باشد.

روز جمعه به دو مقر اتحادیه میهنی کردستان در اربیل که تحت نفوذ حزب دموکرات است تیراندازی شد و نیروهای آسایش مانع از ورود هیئتی از اتحادیه میهنی به اربیل شدند.

این هیئت قرار بود در نشست احزاب کرد برای بررسی برخی مسائل مهم حاضر شود، اما پس از این حوادث اتحادیه میهنی خواستار لغو این نشست به علت رفتارهای حزب دموکرات شد.

هم زمان یک منبع نزدیک به «لاهور شیخ جنکی» از سران اتحادیه میهنی خبر داد که اگر حزب دموکرات بابت حوادث روز جمعه عذرخواهی نکند اتحادیه میهنی با جدیت به خروج از ائتلاف دولت و مجلس فکر می کند.

نشست سران اتحادیه میهنی کردستان با حضور لاهور شیخ جنکی، «قباد طالبانی»، «بافل طالبانی«، «کوسرت رسول» برگزار شد.

این تحولات در حالی رخ می دهد که اقلیم کردستان می کوشد اختلافات خود را با دولت مرکزی عراق پایان دهد. از روز چهارشنبه کردستان عراق میزبان رئیس جمهور و رئیس مجلس عراق است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا