سیاسی

پاسخ آنکارا به انتقادهای عربستان و امارات: دستان شما به خون غیرنظامیان یمنی آلوده است

وزیر امور خارجه ترکیه تأکید کرد که کشورهای خلیج حق انتقاد از ترکیه را ندارند.

میدل ایست نیوز: آنکارا  پس از انتقاد برخی کشورهای خلیج به عملیات ترکیه در خاک سوریه بحث مناقشه یمن را به میان کشید و با کنایه‌ای تند این کشورها را به کشتن غیرنظامیان متهم کرد.

«مولود چاووش‌اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه در این خصوص خطاب کشورهای منتقد این عملیات در خلیج گفت: «شما که شمار زیادی کودک را در یمن کشته و یا در شرایط قحطی و گرسنگی قرار داده‌اید چگونه به خودتان اجازه می دهید از این عملیات انتقاد کنید؟»

عربستان سعودی و امارات عربی متحده از جمله کشورهای حوزه خلیج هستند که روز چهارشنبه بلافاصله پس از شروع تهاجم نظامی ترکیه به شمال شرق سوریه از این عملیات که آنکارا از آن به عنوان «چشمه صلح» نام می برد به شدت انتقاد کردند.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی با محکوم کردن این تهاجم نظامی از آن به عنوان «تجاوزی» یاد کرده که به گفته ریاض «تبعات بسیار منفی بر ثبات و امنیت منطقه» خواهد گذاشت و سبب «تخریب تلاش هایی» خواهد شد که تا کنون برای مبارزه با گروه موسوم به خلافت اسلامی، داعش در منطقه انجام شده است.

امارات عربی متحده و بحرین که از متحدان نزدیک عربستان به شمار می روند نیز در اقدامی مشابه حمله نظامی ارتش ترکیه به مناطق شمالی سوریه را محکوم کرده‌اند.

از سوی دیگر آنکارا در تازه ترین واکنش به انتقاد های مطرح شده نسبت به این عملیات، آنرا حمله‌ای متناسب و مسئولانه توصیف کرده است. این موضع از سوی ترکیه در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه شده است.

در این نامه که پیش از نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی بحران شمال سوریه در اختیار اعضا قرار گرفته تاکید شده است که عملیات نظامی آنکارا «متناسب، حساب شده و مسئولانه» بوده است.

این در حالیست که مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه پیشتر در توجیه اقدام نظامی کشورش در شمال سوریه گفته بود: «عملیات ما بر اساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد و قطعنامه‌های شورای امنیت درباره مبارزه با تروریسم اجرا می شود.»

ترکیه بدین ترتیب مدعی است که عملیات «چشمه صلح» مطابق با مقررات بین المللی و به طور مشخص بر اساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد طراحی و اجرا شده که حق دفاع مشروع را برای کشورهای عضو این سازمان در صورت مواجه شدن با حمله مسلحانه تضمین می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه نیز پیش از این اعلام کرده بود که سفرای کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل قبل از آغاز این عملیات در جریان آن قرار گرفته بودند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است به دعوت بریتانیا، فرانسه، آلمان، بلژیک و لهستان برای بررسی اوضاع در سوریه پس از تهاجم نظامی ترکیه روز پنجشنبه ۱۰ اکتبر پشت درهای بسته تشکیل جلسه دهد.

منبع
یورونیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا