سیاسی

تعدیل کابینه «عادل عبدالمهدی» شامل 10 وزیر می شود

نخست وزیر عراق در پاسخ به اعتراضات مردمی در پی تغییرات گسترده در کابینه خود برآمده است.

میدل ایست نیوز: «بدر الزیادی»، از سران ائتلاف سائرون، وابسته به جریان صدر، خبر داد که «عادل عبدالمهدی» درصدد تغییر 10 وزیر در کابینه خود است.

الزیادی به روزنامه عراقی «المدی» گفت که عبدالمهدی تصمیم دارد در دو مرحله و در هر مرحله 5 وزیر خود را تغییر دهد و افزود که در مرحله اول او با نامه ای به مجلس علاوه بر وزرای بهداشت و آموزش، که بدون وزیر بودند، افراد تازه ای را برای وزارتخانه های صنایع و ارتباطات و مهاجران نیز معرفی کرد.

مجلس عراق روز پنج شنبه حاضر به رأی گیری برای رأی اعتماد به سه وزیر تغییریافته نشد و از نخست وزیر خواست که با حضور در مجلس درباره علت تغییر این وزرا توضیح بدهد.

او افزود که عبدالمهدی در نامه تازه ای به هیئت رئیسه مجلس تأکید کرده که در تغییر وزرای صنایع، ارتباطات، و مهاجران جدی است و خواستار آن شده که این موضوع در دستور کار جلسه بعدی مجلس قرار گیرد و قرار است در نامه دیگری 5 وزیر دیگر را هم تغییر دهد.

همچنین قرار است پس از تکمیل این موضوع، عبدالمهدی لیست نامزدهای پست های ویژه و مدیرکل ها را نیز قبل از ضرب الاجل تعیین شده به مجلس بدهد.

همزمان لیست 70 سفیر که قرار است در مجلس رأی اعتماد دریافت کنند به مجلس ارسال شده است.

این تغییرات گسترده در کابینه شامل وزرای تحمیلی ازجانب تشکل های سیاسی، به خصوص سائرون و فتح، به عبدالمهدی می شود و او می خواهد با این اقدام از موج نارضایتی ها بکاهد.

عادل عبدالمهدی از مدتی پیش تمایل خود به تغییر چند وزیر را مطرح کرده بود.

او خبر داد که در نشست اخیر رؤسای سه گانه با سران تشکل های سیاسی به نخست وزیر اختیار عمل داده شد.

«عامر الفائز»، از سران ائتلاف فتح نیز تأکید کرد که این موضوع در مجلس هم مطرح شده که عبدالمهدی تصمیم به تغییر 10 وزیر دارد و قرار است این تغییرات با ارسال دو لیست جداگانه انجام گیرد.

او افزود که در راهروهای مجلس صحبت از تغییر وزرای کشاورزی و ورزش و منابع آبی مطرح است و تأکید کرد که دولت لیست نامزدهای پست های ویژه  و مدیرکل ها را در جلسه آینده مجلس ارسال خواهد کرد.

 

منبع
المدی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا