سیاسی

گزارش ساکنان روستای محل قتل «ابوبکر البغدادی» از شب قتل وی

ساکنان روستای محل قتل «ابوبکر البغدادی» از شب قتل وی گزارش می دهند.

میدل ایست نیوز: ادلب، ساعت ده و چهل و پنج دقیقه شب به وقت محلی، 26 اکتبر. ابو احمد (نام مستعار) که داشت به بستر خواب می رفت صدای بالگردها را در آسمان شنید. «یک بالگرد نبود، خیلی زیاد بودند، هوا تاریک بود، هیچ چیز معلوم نبود، صدا نزدیک و نزدیک تر می شود، انگار به همین کنار رسیده اند».

ابواحمد نگران می شود. با خود می گوید: «این بالگردها مال کجاست؟ سوریه؟ روسیه؟ ترکیه؟». اصلا فکرش را هم نمی کند که این هشت بالگرد امریکایی باشد و در همان لحظه مشغول اجرای یک عملیات نظامی به قول رئیس جمهور امریکا «مهم و جسورانه» برای قتل رهبر داعش باشد.

صبح روز بعد، «المانیتور» به محل حادثه رفت. روستایی دورافتاده در 26 کیلومتری شمال ادلب که با مرز ترکیه و سوریه فقط 6/45 کیلومتر فاصله دارد و نامش روستای «باریشا» است.

رسیدیم به خانه ای که البغدادی در آن ساکن بود. همه چیز با خاک یکسان شده بود جز چند دیواره خارجی خانه و دو ستون بتنی در ورودی آن. خانه کاملا ویران شده و در وسط آوارها دو حفره بزرگ دیده می شود که ظاهرا نتیجه شلیک دو موشک است.

درختان زیتون در اطرف منطقه دیده می شود. روی آوارها بقایای یک ماشین و یک موتورسیکلت دیده می شود و کنار خانه یک خیمه بزرگ و یکی دیگر کوچک برپا شده بوده است.

ده ها ساکن محلی و روزنامه نگار برای دیدن منطقه آمده و درباره آنچه در آن شب رخ داده صحبت می کردند. اینجا بود که ابواحمد را دیدیم که در دهه پنجم عمر به سر می برد. «وقتی صدای بالگردها آمد، مسلسل ها شروع کردند به شلیک سمت بالگردها، خیلی نگذشت که آتش باران از بالگردها هم شروع شد. نیم ساعتی وضع به این منوال بود. بعد سربازها از بالگردها پیاده شدند. صدای یکی از آنها در میکروفون شنیده شد که به عربی می گفت: «ابو محمد سلامه، تسلیم شو… ابو محمد سلامه، تسلیم شو». بعد دیوار خانه را با بمب یا آر پی جی منفجر کردند و وارد خانه شدند».

ابومحمد سلامه صاحب خانه ای بود که رهبر داعش در آن به سر می برد. مردم روستا درباره این ابومحمد سلامه چیز زیادی نمی دانستند جز اینکه تاجر مواد غذایی است و از سه سال پیش از اطراف حلب به اینجا نقل مکان کرد. تصویرهای ماهواره ای نشان می دهد که خانه او در سال 2017 ساخته شده است.

در روستای کوچکی مانند باریشا طبیعی است که مردم همدیگر را می شناسند و هر روز همدیگر را می بینند. ابواحمد می گوید: «هیچ وقت هیچ کس از اهل روستا به خانه ابومحمد نرفته بود و فقط گاهی وسط راه با او سلام و علیک داشتیم».

ابواحمد ادامه می دهد: «وقتی سربازها وارد خانه شدند درگیری ها ادامه پیدا کرد و تا ساعت دو و نیم شب صدای تیراندازی به گوش می رسید. بعد از آن آرامش برقرار شد».

پنتاگون در 28 اکتبر اعلام کرد که نیروهای امریکایی طی عملیات خود دو تن را بازداشت و به منطقه ای امن منتقل کرده اند.

ابواحمد می گوید: «حدود ساعت 3 نیمه شب یک جنگنده به منطقه آمد و دو موشک شلیک کرد. صدای دو انفجار بسیار قوی شنیدیم، بعد شلیک های دیگری که با چند انفجار نه به شدت انفجارهای قبلی همراه بود و حدود 6 انفجار شد».

تا آن لحظه ساکنان روستا و رسانه های محلی نمی دانستند ماجرا از چه قرار است و حمله کنندگان چه کسانی هستند و چه می کنند. ساعت سه و بیست و سه دقیقه صبح به وقت سوریه دونالد ترامپ در توئیتی نوشت: «همین الان یک اتفاق بسیار بزرگ افتاد».

ابوصادق (اسم مستعار) (36 ساله) که از دیگر ساکنان روستاست و از اولین کسانی بوده که به محل حادثه رفته (ساعت 4 و نیم صبح) به «المونیتور» گفت: «وقتی همه چیز آرام شد، و هواپیماها رفتند، به محل حادثه رفتم. یک ماشین داشت می سوخت و کنار آن جسد دو مرد دیده می شد که هیچ کدامشان شبیه ابوبکر البغدادی یا ابومحمد سلامه نبود».

منابع پزشکی گفتند که تعداد کشته شده ها 7 تن بود که شامل 3 مرد و 3 زن و یک کودک می شد.

ترامپ در 27 اکتبر در یک کنفرانس مطبوعاتی تأکید کرد که «ابوبکر البغدادی بعد از فرار به یک تونل بسته کشته شد. او وارد تونل شد اما در انتهای تونل سگ های ما محاصره اش کردند. جلیقه انفجاری اش را منفجر کرد… براثر انفجار بدنش تا حد زیادی متلاشی شد و تونل روی سرش ریخت».

منابعی در پنتاگون نیز خبر دادند که همسران البغدادی هم پس از انفجار جلیقه های انفجاری جان باخته اند.

ابو صادق می افزاید: «وقتی به خانه رسیدم چند نفر از اهل روستا و ماشین های آمبولانس رسیده بودند. یک چوپان که در خیمه کنار خانه ابومحمد سلامه زندگی می کرد گفت که سربازان امریکایی 3 کودک را از خانه بیرون آوردند و به او سپردند و از او خواستند که بچه ها را به اندازه یک کیلومتر از منطقه دور کند و به او گفتند بعد از آنکه صدای سه انفجار شدید را شنید می تواند برگردد».

این چوپان همچنین گفته که سربازان امریکایی به او یک لامپ باتری دار داده اند تا بالگردهایی که در آسمان بودند او را هدف قرار ندهند.

ساکنان روستا می گویند که هیئت تحریر الشام این چوپان و آن سه کودک را بعد از پایان عملیات بازداشت کرده اند. این منطقه تحت کنترل هیئت تحریر الشام است که داعش را دشمن خود می داند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا