سرخط خبرها

مفتی اعظم لبنان خواستار تشکیل دولت تکنوکرات شد

«شیخ عبداللطیف دریان» گفت که زمان پذیرفتن خواسته های مردم و اراده ملت در ورای دسته بندی‌های حزبی و قومی فرا رسیده است.

میدل ایست نیوز: مفتی اعظم اهل تسنن لبنان روز شنبه (10 نوامبر) خواستار تحقق مطالبات معترضان در این کشور با تشکیل یک دولت جدید اضطراری با مشارکت تکنوکرات‌ها شد.

سه هفته اعتراضات سراسری به وضعیت اقتصادی و سیاسی در لبنان در نهایت به استعفای «سعد الحریری»، نخست وزیر این کشور منجر شد.

به گزارش رویترز، «شیخ عبداللطیف دریان» در یک سخنرانی تلویزیونی گفته است، زمان پذیرفتن خواسته های مردم و اراده ملت در ورای دسته بندی‌های حزبی و قومی فرا رسیده است.

مفتی اعظم اهل تسنن لبنان اضافه کرد: «زمان آن است که از فرصت به وجود آمده در نتیجه بیداری ملی، روند اصلاحات آغاز شود و بدون تاخیر یک دولت اضطراری با حضور افراد شایسته تشکیل شود».

شیخ عبداللطیف دریان در ادامه خواستار اجرای بسته اصلاحی پیشنهادی سعد الحریری برای حل مشکلات کشور شده است.

پیش از این هم اسقف اعظم مسیحیان لبنان نیز خواستار تشکیل دولت جدید با حضور تکنوکرات ها شده بود.

دولت لبنان پیش از استعفای سعد الحریری در نخستین روزهای اعتراضات در نشست‌هایی با حضور میشل عون، رئیس‌جمهوری، بلافاصله از نیت خود برای بستن مالیات بر ارتباطات اینترنتی صرف نظر کرد و یک بسته اصلاحات وسیع ۱۷ بندی را نیز مطرح کرد.

شفافیت حساب‌های بانکی و اموال وزیران، نمایندگان مجلس و سایر مقامات، نصف شدن حقوق این مقامات، تلاش برای شکوفایی اقتصادی و صنعتی، بخشی از این بسته اصلاحات بود.

اما تظاهر کنندگان از هفته نخست اعتراض‌ها خواهان تغییر کلیت نظام و خارج شدن همه سیاستمداران شناخته شده کنونی از صحنه شده‌اند.

طبق این بسته اصلاحات دولت سعد الحریری، حقوق مقام های دولتی فعلی و سابق ۵۰ درصد کاهش می یابد و همچنین پیش بینی شده بود که با مشارکت سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری بانک‌ها، تا سال ۲۰۲۰ کسری بودجه دولت به نزدیک صفر کاهش یابد.

با این حال به دنبال استعفای سعد الحریری مذاکرات برای تشکیل دولت جدید پیشرفتی نداشته است.

«ساروج کومار»، مدیر منطقه ای بانک جهانی از مقامات لبنان خواست که ظرف حداکثر یک هفته دولت را تشکیل دهند تا شاخص های اعتماد به اقتصاد کشور بیش از این افول نکند.

همزمان «فادی ابوشقرا»، نماینده شرکت های توزیع کننده بنزین در لبنان گفت که در 60 درصد پمپ ها، بنزین تمام شده و بنزین موجود در بازارها فقط برای دو روز کفاف می دهد.

وی گفت که به علت اختلالاتی که در نظام بانکی پیش آمده و خودداری بانک  از پرداخت حواله های ارزی دلاری، امکان واردات بنزین وجود ندارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا