سرخط خبرها

«ایاد علاوی»: بخش کوچکی از مسئولیت اتفاقات اخیر بر عهده عبدالمهدی است/ از اظهارات مقامات ایرانی درباره معترضان عراقی به سازمان ملل شکایت می کنیم

رئیس «المنبر العراقی» با انتشار بیانیه ای در پی اعلام استعفای «عادل عبدالمهدی» خواستار تشکیل دولت پیشبرد امور شد.

میدل ایست نیوز: «ایاد علاوی»، رئیس «المنبر العراقی» با انتشار بیانیه ای در پی اعلام استعفای «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق، خواستار تشکیل دولت پیشبرد امور شد.

او در این بیانیه تأکید کرده که «با گذشت 2 ماه از تظاهرات اعتراضی و مسالمت آمیز مردم و خشونت افراطی در برخورد با آن که باعث کشته شدن افراد بی گناه شد باید به افکار عمومی توضیح داد که در موضوع تظاهرات شخص عادل عبدالمهدی کمترین مسئولیت را دارد و بخش اعظم مسئولیت متوجه نوع و ساختار روند سیاسی عراق است».

او افزود که روند سیاسی عراق به مرحله آزارنده و ویرانگری رسیده که مبنای آن به حاشیه راندن و سرکوب و فرقه گرایی سیاسی و تبعیت از اراده های خارجی کشورهای منطقه است که عراق را ضعیف و بازیچه کشورهای دیگر کرده است.

علاوی تأکید کرد که با ایمان به میهن و ملت بارها پیشنهادهای اصلاحی خود را مطرح کرده است و گفت که در شرایط کنونی باید دولت پیشبرد امور با مأموریت اجرای انتخابات سالم پیش از موعد در سقف زمانی حد اکثر 4 یا 5 ماهه شکل گیرد.

او همچنین خواستار انحلال کمیساریای عالی مستقل انتخابات و تشکیل کمیساریای تازه با عضویت نمایندگان اتحادیه صنفی معلمان و وکلا و اعضای سابق کمیساریا که هیچ شائبه ای درباره آنها مطرح نباشد و نیز محاکمه مفسدان و عاملان کشتار ملت شد.

رئیس المنبر العراقی تأکید کرد که باید در این مرحله اراده عراق مستقل از دخالت اجنبی و تأثیرات اهانت آمیز کشورهای منطقه باشد و کشور از وضعیت سهمیه بندی فرقه ای خارج و قانون اساسی تعدیل شود.

او همچنین برضرورت ممنوعیت تشکیل فهرست های انتخاباتی فرقه ای یا دینی و تدوین قانون جدید برای انتخابات شد.

علاوی در پایان اظهارات مکرر برخی کارمندان ایرانی که در آن تظاهرات کنندگان مسالمت جوی عراقی را به اموری متهم کرده اند محکوم و آن را مصداق دخالت در امور داخلی عراق دانست و افزود که در حال تدوین شکوائیه ای در این باره به سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب و سازمان ملل است.

منبع
الاخباریه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا