سیاسی

نگاه اسرائیل به تحولات عراق و لبنان/ «نتانیاهو» از تماس تلفنی با «ترامپ» درباره تظاهرات عراق و لبنان خبر داد

«بنیامین نتانیاهو» تظاهرات در لبنان و عراق و ایران را «زمینی حاصلخیز برای تضعیف حکومت ایران و توان نظامی و ایادی آن در منطقه به خصوص حزب الله» دانست.

میدل ایست نیوز: «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل که دوره حکومتش پایان یافته، پس از دیدار با «مایک پومپئو»، وزیر خارجه ایالات متحده، در لیسبون مواضعی را مطرح کرد که نهادهای سیاسی و امنیتی و نظامی اسرائیل بر سر آن اتفاق نظر دارند.

او گفت که باید تلاش های اسرائیل و جهان برای رویارویی با ایران افزایش یابد و از تظاهرات کشورهای خاورمیانه و داخل ایران برای تضعیف ایران و کاهش نفوذ آن استفاده شود. او همچنین تأکید کرد که اسرائیل از همه راه های ممکن برای جلوگیری از ماندگاری ایران و حزب الله در سوریه استفاده خواهد کرد.

نتانیاهو پیش از دیدار با پومپئو به خبرنگاران گفته بود که در این دیدار درباره سه موضوع مذاکره خواهد کرد: «ایران، ایران، و ایران».

او تظاهرات در لبنان و عراق و ایران را «زمینی حاصلخیز برای تضعیف حکومت ایران و توان نظامی و ایادی آن در منطقه به خصوص حزب الله» دانست.

نخست وزیر اسرائیل همچنین گفت که در سه تماس تلفنی با رئیس جمهور امریکا درباره خروج نیروهای امریکایی از سوریه، و تظاهرات در ایران و عراق و لبنان با وی مذاکره کرد و گفت که اکنون فرصت مهمی برای تضعیف ایران به دست آمده است. «توانایی اقتصادی ایران تضعیف شده و دیگر نمی تواند امپراتوری اش را توسعه دهد و این باعث مشکلات سیاسی برایش می شود. من با رئیس جمهور امریکا در این باره همواره در تماس هستم و به او توصیه کردم که فشارها بر ایران شدت بگیرد. باید بدانیم که ما بر سر یک دوراهی سرنوشت ساز هستیم».

نقش سرنوشت ساز روسیه

دستگاه های امنیتی اسرائیل در روزهای گذشته پیگیر تحولات منطقه بوده اند. تحولات عراق از داغ ترین موضوعات مورد بحث در این دستگاه ها بوده است.

یک مقام امنیتی تأکید کرد که «عراق دروازه سلطه ایران بر منطقه هلال حاصلخیز و لبنان پایگاه جنگ هایش با اسرائیل است. در این دو نقطه حساس اعتراضاتی داخلی آغاز شده و اسرائیل و روسیه در حال حاضر مانع از حضور نظامی گسترده ایران در خارج از مرزهایش می شوند».

به گفته این مقام امنیتی، اسرائیلی ها این وضعیت را به نفع خود می دانند، هرچند نگرانی هایی هم دارند، چون نمی شود باور کرد که ایران به این راحتی خودش را از این کشورها خارج کند و احتمالا برای حفظ نفوذ خود در عراق دست به هر کاری خواهد زد.

فعالیت های دستگاه امنیت اسرائیل

همزمان مرکز پژوهش های امنیت ملی اسرائیل طی گزارشی در توانایی اسرائیل در بهره برداری از این وضعیت به نفع خود تردید کرد.

در این پژوهش که «بنینا شوکر» آن را تهیه کرده، اظهارات «نفتالی بنت» درباره دور کردن ایران از مرزهای اسرائیل چندان عملی به نظر نمی آید مگر آنکه اسرائیل از طریق روسیه در این باره وارد عمل شود.

براساس این گزارش، توافق نامه نظامی ایران و سوریه که در مه 2018 امضا شد، ایران را وارد پروژه بازسازی ارتش سوریه می کند. حکومت سوریه نیز اخیرا اعلام کرد که به ایران در روند بازسازی های اقتصادی نیز اولویت خواهد داد. در این مقاله آمده که «این بدان معناست که دور کردن ایران از سوریه عملی نیست و براین اساس باید اهداف مشخص و عینی با سازوکارهای مشخصی را تعیین کرد. البته این به معنای سیاست “نشستن و دیدن اینکه کار به کجا می انجامد” هم نیست».

نویسنده این گزارش پیشنهاد کرده که اسرائیل با ازسر گرفتن حملات خود به مواضع نظامی ایران در سوریه که دست کم در روند حضور ایران در سوریه مانع ایجاد می کند، مانع از گسترش بیش از پیش نفوذ ایران در منطقه شود.

در این گزارش همچنین بر ضرورت استفاده حداکثری از حمایت های دولت فعلی امریکا از اسرائیل تأکید می کنند، «چون معلوم نیست که بعد از انتخابات 2020 حمایت های امریکا در همین سطح بماند و کم نشود».

دستگاه امنیت اسرائیل نیز صبح روز جمعه اعلام کرد که خود را برای هرگونه اقدام تازه ازجانب ایران آماده کرده و احتمال می دهد که ایران در روزهای آینده موشک یا پهپادهای بمب گذاری شده از عراق و سوریه و یمن به سمت اسرائیل ارسال کند.

این دستگاه افزود که در راستای تنش ها میان ایران و اسرائیل و تبادل تهدیدها در این باره، پدافند موشکی خود در پایگاه بلماحیم در مرکز اسرائیل را آزمایش کرده اند و این آزمایش موفق بوده است.

منبع
ایندیپندنت

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا