سیاسی

ائتلاف فتح به فکر جانشین برای «قصی السهیل»

در پی مخالفت تلویحی مرجعیت و اعتراض تظاهرات کنندگان و مخالفت برخی تشکل های تأثیرگذار سیاسی، گزینه قصی السهیل هم در رو به افول است.

میدل ایست نیوز: بار دیگر به نظر می آید که بخت نامزد مورد حمایت ایران برای نخست وزیری عراق رو به افول است.

با منتفی شدن نامزدی «محمد شیاع السودانی»، با مخالفت های تظاهرات کنندگان و جریان سیاسی مهمی مانند جریان صدر و جریان حکمت ملی و ائتلاف نصر، و مخالفت تلویحی مرجعیت عالی شیعه، به نظر می آید قصی السهیل هم به همین وضعیت دچار شده است.

یکی از سران ائتلاف فتح (نزدیک ترین نیروی سیاسی عراق به ایران) و نیز یکی از سران ائتلاف سائرون (وابسته به «سید مقتدی صدر») تأکید کردند که در پی مخالفت تلویحی مرجعیت و اعتراض تظاهرات کنندگان و مخالفت برخی تشکل های تأثیرگذار سیاسی، گزینه قصی السهیل هم رو به افول است، هرچند، به گفته عضو شاخص ائتلاف فتح، ایران همچنان بر قصی السهیل پافشاری می کند و فشارها بر رئیس جمهوری در این باره ادامه دارد.

این عضو شاخص ائتلاف فتح که از مذاکره کنندگان در این موضوع است و اخیرا در این باره مذاکراتی با سران تشکل های سیاسی داشته و نخواسته نامش فاش شود، تأکید کرد که درصورت منتفی شدن نامزدی قصی السهیل، دو گزینه دیگر مطرح خواهند شد.

او اعتراف کرد که پیش بردن گزینه السهیل دشوار شده هرچند تا ساعت 5 بعد از ظهر دوشنبه (23 دسامبر) همچنان او تنها گزینه ائتلاف بناء بود و رسما نیز نام وی به رئیس جمهور تحویل داده شد.

این مقام خاطرنشان کرد که در صورت اقدام یکجانبه برهم صالح برای معرفی نامزدی از خارج احزاب، ائتلاف های فتح (هادی العامری) و دولت قانون (نوری المالکی) و عطاء (فالح الفیاض) و صادقون (قیس الخزعلی) توافق کرده اند که در مجلس به چنین نامزدی رأی ندهند.

یک چهره شاخص ائتلاف سائرون (وابسته به صدر) نیز تأکید کرد که اگر ایران موضوع را به خود عراقی ها واگذار کند این بحران ظرف چند ساعت حل خواهد شد، «زیرا ایران می خواهد کسی به نخست وزیری برسد که خارج از اراده ایران نباشد».

به گفته این عضو سائرون، نوری المالکی و دیگر سران الحشد الشعبی، به طور خاص قیس الخزعلی و ابومهدی المهندس و هادی العامری در تحرکات خود برای انتخاب نخست وزیر جدید «به روشنی نظر مرجعیت را کنار گذاشته و نظر ایران را مقدم ساخته اند».

«اسعد المرشدی»، نماینده مجلس از جریان حکمت ملی، نیز تأکید کرد که رئیس جمهور برای معرفی قصی السهیل به شدت تحت فشار است و تهدید کرده که اگر بنا بر تحمیل گزینه ازطریق اعمال فشار باشد از ریاست جمهوری استعفا خواهد داد.

به گفته المرشدی این فشارها وضعیت را بحرانی تر کرده و بر شدت اعتراضات در میدان های تظاهرات افزوده است.

او گفت که به نظر می آید رئیس جمهور فعلا کسی را معرفی نکند و چه بسا معرفی نخست وزیر به اواخر هفته جاری یا حتی اوایل هفته آینده موکول شود و احتمالا رئیس جمهور نامزدی مستقل را برای جلب رضایت تظاهرات کنندگان معرفی کند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا