سیاسی

شورای امنیت ملی عراق: در روابط با ائتلاف بین المللی ضد داعش بازنگری می کنیم/حمایت از پایگاه‌ها و هیئت‌های دیپلماتیک منحصرا مسئولیت نیروهای عراقی است

شورای امنیت ملی عراق تصمیم گرفت در روابط عراق با ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در پی بمباران مواضع الحشد الشعبی در منطقه القائم استان الانبار بازنگری کند.

میدل ایست نیوز: شورای امنیت ملی عراق تصمیم گرفت در روابط عراق با ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در پی بمباران مواضع الحشد الشعبی در منطقه القائم استان الانبار بازنگری کند.

در بیانیه شورای امنیت ملی عراق آمده است، در نشستی فوق العاده پیامدهای حمله جنگنده‌های امریکایی علیه نیروهای عراقی (تیپ 45 و 46 الحشد الشعبی) در مرز سوریه و عراق بررسی شد.

درهمین رابطه، دولت عراق این اقدام را محکوم کرده و آن را نقض حاکمیت کشور و تخطی خطرناک از دستورالعمل فعالیت ائتلاف بین المللی ضد داعش از جمله نیروهای امریکایی در عملیات یکجانبه بدون موافقت دولت عراق توصیف کرد. همچنین این حمله، نیروهای عراقی را که مسئولیت جبهه مهمی در برابر عناصر باقی مانده گروه تروریستی داعش را برعهده داشتند، مورد هدف قرار داد، این امر امنیت و حاکمیت عراق و نیز امنیت همگان بدون استثناء را در معرض تهدید قرار می دهد.

در ادامه بیانیه شورای امنیت ملی عراق همچنین آمده است، نیروهای امریکایی نتیجه‌گیری‌ها و اولویت‌های سیاسی خاص خود را مدنظر قرار دادند و نه اولویت‌هایی که دولت و مردم عراق مدنظر دارند، حمایت از عراق، هیات‌های دیپلماتیک، پایگاه‌ها و نیروهای موجود در این کشور منحصرا مسئولیت نیروهای امنیتی عراق است، این نیروهای امنیتی عراق هستند که تصمیم می گیرند که نیاز به کمک‌گیری از شرکاء وجود دارد نه اینکه دیگران با وجود هر توجیهی چنین تصمیمی بگیرند و به صورت یکجانبه و در مخالفت با اراده عراق و منافع عالی آن عمل کنند.

عراق بارها و بارها بر مخالفت خود با تبدیل کشور به میدانی برای جنگ و یا تبدیل عراق به طرفی در درگیری‌های منطقه‌ای و بین المللی تاکید کرده است همچنین تلاش‌های سترگی برای ممانعت از اصطکاک و کاهش درگیری‌ها در کشور و منطقه انجام داده است، منطقه‌ای که به مدت ده‌ها سال در فضای درگیری، مداخلات، اشغال و جنگ‌ها به سر برده است باید توجه داشت که تهدید امنیت عراق و وارد کردن کشور به درگیری‌های جانبی، خطرات و زیان‌های شدیدی برای همگان به دنبال خواهد داشت.

در پایان این بیانیه آمده است، این حمله مجرمانه و مغایر با اهداف و مبانی تشکیل ائتلاف بین المللی ضد داعش، عراق را به سمتی سوق می دهد که در روابط و سازوکار همکاری امنیتی، سیاسی و حقوقی خود با این ائتلاف در راستای حفظ امنیت و حاکمیت کشور و حمایت از جان شهروندان خود و تقویت منافع مشترک، بازبینی کند.

منبع
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا