سرخط خبرها

حمله امریکا به مواضع حزب الله عراق و رابطه آن با بازداشت یکی از سران حشد عشائری در 10 روز پیش

یک مقام امنیتی خبر داد که حمله به مواضع حزب الله عراق نتیجه بازجویی ها از کسی بوده که از وی به «صندوق نقشه پایگاه های امریکا» یاد می شود.

میدل ایست نیوز: در 19 ماه جاری میلادی نیروهای ویژه تابع دستگاه مبارزه با تروریسم با کمک بالگردهای نظامی امریکایی عملیاتی در غرب رمادی اجرا کردند که در آن یکی از سران نیروهای حشد عشایری موسوم به «نصیر العبیدی» بازداشت شد.

چنانکه رسانه های محلی عراقی خبر دادند اتهام العبیدی ارائه تسهیلات مهم به شبه نظامیان وابسته به ایران در هدف قرار دادن منافع امریکا در عراق بوده است. اما منابع بلندپایه امنیتی در گفت وگو با «العربی الجدید» از جزئیات بیشتری از این ماجرا پرده برداشتند.

نصیر العبیدی که از او به «صندوق نقشه پایگاه های امریکا» یاد می شود یک پیمانکار عراقی است که کار او تأمین تجهیزات روزمره برای پایگاه های امریکایی ازجمله مواد مصرفی روزانه و غذا و نیازهای سربازان امریکایی است. او بعدتر به نیروهای الحشد الشعایری پیوست که در آغاز برخوردار از حمایت امریکا بود، اما بعد این نیروها با الحشد الشعبی ادغام شد و حمایت امریکا از آن کاملا قطع شد.

یک مقام بلندپایه امنیتی خبر داد که در بازجویی هایی که با العبیدی شده وی به ارائه اطلاعات دقیق درباره چند پایگاه امریکایی در عراق به نیروهای حزب الله عراق اعتراف کرده است. این پایگاه ها همان هایی هستند که در مدت اخیر هدف راکت های کاتیوشای حزب الله عراق واقع شده است.

این منبع که نخواسته نامش فاش شود افزوده که نیروهای امریکایی تدابیر امنیتی مشابهی را در پایگاه های خود اتخاذ می کنند و برای کسانی که قرار باشد درون این پایگاه ها تردد کنند کارت های شناسایی صادر می کنند که العبیدی یکی از کسانی بود که چنین کارتی داشت.

به گفته این مقام، اطلاعات مهمی که العبیدی در اختیار حزب الله قرار داده، در اینکه عامل این حملات گروه حزب الله بوده باشد جای تردید نمی گذارد. آنها می دانسته اند که در کدام بخش پایگاه امریکایی ها حضور دارند و در کدام بخش عراقی ها و می دانسته اند چطور باید از نقاط بازرسی عبور کنند.

این مقام افزوده که العبیدی رسما به استخدام حزب الله عراق درآمده بود و اموال کلانی از این راه به دست آورده بود که به وی نفوذ گسترده ای در غرب عراق بخشیده بود.

به گفته این مقام حمله یکشنبه شب نیروهای امریکایی به مواضع حزب الله عراق در القائم نیز براساس اطلاعات کسب شده در بازجویی از العبیدی انجام شده است و نقطه ای که هدف حمله قرار گرفت ستاد فرماندهی حزب الله است.

این مقام تأکید کرده که این حمله امریکا واکنش به پرتاب 30 راکت به پایگاه نظامی «کی ـ 1» بوده که در آن یک مترجم امریکایی عراقی تبار جان باخت و چند سرباز امریکایی زخمی شدند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا