سرخط خبرهاسیاسی

جزئیات جدیدی از آخرین ماموريت سردار قاسم سلیمانی

پایگاه خبری «میدل ایست آی» از برخی جزئیات مربوط به آخرین تحرکات سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران پیش از ترور امریکایی‌ها پرده برداشت.

میدل ایست نیوز: پایگاه خبری «میدل ایست آی»، از برخی جزئیات مربوط به آخرین تحرکات سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران پیش از ترور امریکایی‌ها پرده برداشت.

این پایگاه خبری به نقل از یکی از رهبران حزب‌الله لبنان نوشت: سردار سلیمانی از زمان ورود به دمشق در دوم ژانویه جاری تا زمان ترورش در بامداد روز جمعه تحت کنترل شدید قرار داشت، وی در روز پنجشنبه در حالی که هیچ قرار ملاقات رسمی در پایتخت سوریه نداشت، وارد فرودگاه دمشق شد و پس از پیاده شدن از هوایپما به وسیله خودرویی به سمت جنوب بیروت حرکت کرد؛ جایی که «سید حسن نصرالله»، دبیرکل حزب الله لبنان در انتظار وی بود.

میدل ایست آی در ادامه افزود: هدف سلیمانی از دیدار با نصرالله، ایجاد هماهنگی میان گروه‌های نظامی هم‌پیمان ایران در منطقه و آماده‌سازی آنان برای هر گونه تقابل احتمالی با ایالات متحده امریکا بوده است، این دیدار چندین ساعت به طول انجامید، پس از آن، سلیمانی تحت تدابیر امنیتی دوباره به فرودگاه دمشق بازگشت و با هواپیمای شرکت «أجنحة الشام» در میان مسافران عادی به سمت بغداد حرکت کرد.

این پرواز قرار بود راس ساعت هشت و چهل و پنج دقیقه شب پنجشنبه از فرودگاه دمشق بلند شود اما بنا به علتی نامعلوم تا ساعت ده و نیم شب به تعویق افتاد.

«ابومهدی المهندس»، نائب رئیس الحشد الشعبی در بغداد از طریق کانال‌های خاص مطلع شده بود که سلیمانی در راه بغداد است و تنها اطلاعاتی از اسم شرکت هواپیمایی سوریه و زمان ورود هواپیما به بغداد در اختیار داشت، در همین رابطه، المهندس از «محمدرضا الجابر»، مدیر تشریفات حشد خواست وی را به همراه چند نفر دیگر تا درِ ورودی فرودگاه همراهی کنند و آماده استقبال از «مهمانی مهم» باشند.

میدل ایست آی نوشت: فرودگاه بغداد از سال 2003 میلادی از زمان ورود امریکایی‌ها به عراق تحت تدابیر شدید امنیتی قرار دارد و مسئولیت تامین امنیت آن برعهده شرکت بریتانیایی G4S با نظارت شماری از دستگاه‌های امنیتی عراق از جمله اداره اطلاعات، اداره امنیت فرودگاه و اداره مبارزه با تروریسم قرار داشت.

این سایت در ادامه به نقل از منبعی امریکایی اظهار داشت: امریکایی‌ها اطلاعاتی دریافت کردند که از ورود سلیمانی به بغداد حکایت داشت و المهندس به همراه چند نفر دیگر در فرودگاه در انتظار استقبال از سلیمانی است تا وی را به منزل خود در منطقه الخضراء منتقل کند.

هواپیمای قاسم سلیمانی طبق اطلاعات داده شده توسط شرکت اجنحة الشام حوالی ساعت دوازده و نیم بامداد جمعه به وقت عراق وارد بغداد شد و به همراه المهندس با دو خودروی هیوندای گرند استارکس و تویوتای آوالون به سمت منزل وی درمنطقه الخضراء حرکت کردند اما هنوز فاصله چندانی از فرودگاه دور نشده بودند که صدای سه انفجار مهیب به گوش رسید.

تحقیقات امنیتی اولیه نشان می دهد سه موشک به سمت دو خودروی مذکور شلیک شد که موشک نخست به خودروی هیوندای اصابت کرد و موشک دوم به سمت خودروی دیگر که تقریبا 100 متر با آن فاصله داشت، شلیک شد اما به خطا رفت که در ادامه موشک سوم به هدف اصابت کرد.

میدل ایست آی در پایان نوشت، سلیمانی و المهندس معمولا از تلفن همراه هوشمند استفاده نمی کردند و برای جا به جایی بیشتر از خودروهای معمولی و به همراه کمترین تعداد ممکن از محافظان و همراهان استفاده می کردند که این امر، تعقیب آنان را دشوار می ساخت اما فرودگاه دمشق و بغداد مملوء از منابع اطلاعاتی همسو با امریکاست، از این رو این بار به دام اطلاعاتی امریکا افتادند، این سایت همچنین به نقل از مقامات عراقی نوشت سلیمانی معمولا از چندین راه برای ورود به عراق استفاده می کرد؛ برخی اوقات از طریق فرودگاه بین المللی بغداد و بعضی وقت‌ها نیز به فرودگاه نجف می رفت و پس از ادای نماز به صورت زمینی به بغداد می آمد، گاهی نیز یا از طریق گذرگاه مرزی المنذریه و یا از طریق فرودگاه سلیمانیه وارد عراق می شد.

منبع
المعلومه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا