سرخط خبرهاسیاسی

سلطان هیثم بن تیمور، پادشاه جدید عمان کیست؟

«هیثم بن تیمور آل سعید البوسعیدی»، امروز به عنوان جانشین پسرعموی خود سلطان قابوس که پس از 50 سال سلطنت و در عمر 79 سالگی درگذشت، در برابر شورای سلطنتی عمان در کاخ البستان سوگند یاد کرد.

میدل ایست نیوز:«هیثم بن تیمور آل سعید البوسعیدی»، امروز به عنوان جانشین پسرعموی خود سلطان قابوس که پس از 50 سال سلطنت و در عمر 79 سالگی درگذشت، در برابر شورای سلطنتی عمان در کاخ البستان سوگند یاد کرد.

در زیر به بیان اطلاعاتی درباره سلطان جدید عمان می پردازیم:

وصیت سلطان قابوس

هیثم بن طارق متولد 11 اکتبر 1954 در مسقط یکی از 3 نامزد مورد نظر برای جانشینی سلطان قابوس بود. آن دو نامزد دیگر «اسعد بن طارق» و «شهاب بن طارق» دو برادر دیگر وی بودند. این 3 نامزد جانشینی سلطان قابوس و هم پیمان وی بودند تا اینکه وصیت سلطان قابوس انتخاب سلطان هیثم به عنوان جانشین سلطان قابوس را قطعی کرد.

پدر سلطان جدید عمان

«طارق بن تیمور» پدر سلطان جدید و عموی سلطان قابوس بود که در دوره سلطان قابوس نخست وزیری عمان را بر عهده داشت. وی که یکی از بارزترین افراد خواستار اصلاحات و توسعه و پیشرفت عمان بود به همراه برادر زاده خود ائتلافی را برای بنای عمان جدید تشکیل دادند.

وی در دوره سلطنت سعید بن تیمور که مخالف اصلاحات بود و او را متهم به غرب زدگی کرده بود به ترکیه مهاجرت کرد و بعد از پایان سلطنت سعید بن تیمور مجددا به عمان بازگشت.

مسئولیت های سلطان هیثم

سلطان جدید عمان مسوولیت های متعددی را بین سال های 1986 تا 2002 بر عهده داشت که از این مسوولیت ها می توان به معاون وزیر خارجه و مسوول سیاسی وزارت خارجه و وزیر خارجه و وزیر فرهنگ عمان اشاره کرد.

وی هم چنین ریاست شماری از جلسات از جمله جلسه کمیسیون چشم انداز 2040 عمان و جلسات نخست وزیری را در غیاب سلطان قابوس و معاون او بر عهده داشت که این نشان دهنده نفوذ سلطان هیثم در عمان در آن زمان داشت.

پست های ورزشی

سلطان هیثم در طی سال های 1983 تا 1986 رییس فدراسیون فوتبال عمان بود و هم چنین ریاست کمیسیون بازی های ساحلی آسیا در 2010 در مسقط را بر عهده داشت.

تجارت سلطان جدید

سلطان جدید عمان از بارزگانان به‌نام عمان محسوب می شود که به سرمایه گذاری در زمینه های مختلف اهمیت می دهد و با توجه به مشکلات اقتصادی و بیکاری که نتیجه کاهش قیمت نفت و عدم وجود منابع مالی عمان وجود دارد، می توان نتیجه گرفت که تاجر بودن وی امکان سرمایه گذاری های وسیعی را در زمان سلطنت وی به وجود می آورد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا