سیاسی

مشورت های غیر رسمی نیروهای سنی متحد ائتلاف بناء برای تشکیل اقلیم اهل سنت عراق

این منابع گفته اند که سه نیروی شاخص اهل سنت نزدیک به ایران در بحث های مربوط به تشکیل ایالت اهل سنت عراق جلب توجه کرده اند.

میدل ایست نیوز: منابع مطلع از دیدارهای محرمانه برخی نیروهای سیاسی اهل سنت عراق در شهرهایی خارج از این کشور برای طرح مجدد ایده تشکیل ایالت اهل سنت عراق خبر دادند.

این منابع به روزنامه «العرب»، چاپ لندن، گفته اند که سه نیروی شاخص اهل سنت در بحث های مربوط به تشکیل ایالت اهل سنت عراق جلب توجه کرده اند.

به گفته این منابع «محمد الحلبوسی»، رئیس مجلس عراق؛ «جمال الکربولی»، رئیس حزب الحل، و «احمد الجبوری» مشهور به ابومازن اصلی ترین چهره هایی هستند که این طرح را پیش می برند. این سه اعضای تشکل سنی ای هستند که در ائتلاف با ائتلاف فتح (شاخه سیاسی الحشد الشعبی)، تشکل سیاسی «ائتلاف بناء» را ساخته اند.

همزمان این منابع گفته اند که این طرح با مخالفت جدی یک نیروی تأثیرگذار اهل سنت یعنی «اسامه النجیفی»، رئیس جبهه نجات و توسعه، همراه شده است.

جبهه نجات و توسعه با انتشار بیانیه ای نسبت به این تحرکات هشدار داد و تأکید کرد که به ایده تشکیل ایالت اهل سنت اعتقادی ندارد و آن را در شرایط کنونی اقدامی نادرست می داند.

«عزت الشابندر»، از سران سابق حزب الدعوه، با انتشار توئیتی با اشاره به این مذاکرات نسبت به «راه افتادن دنبال رؤیاهای بچه ها» (در اشاره به محمد الحلبوسی) هشدار داد.

پاسخ الحلبوسی اما قاطع بود: «به ته مانده های روند سیاسی کشور که به خرفتی رسیده اند می گویم که به کسانی که به وحدت عراق و ملتش ایمان دارند کاری نداشته باشید … از شما جز بوی گند شکست هایتان به جای نمانده است».

«جمال الکربولی» نیز صبح امروز (سه شنبه 14 ژانویه) تأکید کرد که طرح بحث اقلیم در شرایط کنونی که عراق شاهد جنبشی مردمی و اصلاح طلبانه برای کنار زدن رؤوس فساد و فرقه گرایی و بازگشت به عراق متحد است هیچ مبنای اخلاقی و ملی ندارد.

مشعان الجبوری، سیاستمدار جنجال برانگیز اهل سنت، نیز شب گذشته در مصاحبه با شبکه «الفرات» گفت متحدان اهل سنت ائتلاف بناء (هادی العامری) را «که همگی افرادی فاسد و غارتگر هستند و از اموال اختصاص داده شده برای بازسازی استان نینوا اختلاس می کنند» به مطرح کردن ایده اقلیم اهل سنت متهم کرد.

همزمان «دیوید شینکر»، معاون وزیر خارجه امریکا، از دیدار خود با «محمد الحلبوسی»، رئیس مجلس عراق، در امارات متحده عربی خبر داد. این در حالی است که در اخبار رسمی عراق خبری از سفر الحلبوسی به امارات مخابره نشده و درنتیجه این سفر رسمی نبوده است.

این مشورت ها واکنش این نیروها به مصوبه مجلس عراق درباره خروج نیروهای خارجی از این کشور است که در جلسه ای بدون حضور اهل سنت و کردها تصویب شد و نگرانی های نیروهای سیاسی اهل سنت را برانگیخته است.

این نیروها تأکید می کنند که نمی خواهند درگیر نزاع ایران و امریکا شوند و همصدا با گروه های نزدیک به ایران در عراق به درگیری با ایالات متحده کشیده شوند.

منبع
العرب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا