اجتماعیسرخط خبرها

بازسازی مرحله نخست مسجدی معروف النوری موصل پایان یافت+تصاویر

سازمان یونسکو در چارچوب ابتکار موسوم به «احیای روح موصل» از پایان یافتن مرحله نخست ترمیم و بازسازی مسجد النوری موصل و گلدسته آن که معروف به «الحدباء» است، خبر داد.

میدل ایست نیوز: سازمان یونسکو در چارچوب ابتکار موسوم به «احیای روح موصل» از پایان یافتن مرحله نخست ترمیم و بازسازی مسجد النوری موصل و گلدسته آن که معروف به «الحدباء» است، خبر داد.

سازمان یونسکو در بیانیه‌ای اعلام کرد، این سازمان از اکتبر سال 2019، فعالیت‌ها برای پاکسازی اطراف مسجد النوری از مین‌های انفجاری و نیز مقاوم‌سازی باقی مانده این بنای تاریخی آغاز کرده است، این بنای کهن، عمری 840 ساله و 45 متر ارتفاع دارد که در سال 2017 توسط عناصر تروریستی داعش منفجر و تا حد زیادی تخریب شد.

مسئولان عراقی از جمله «عبدالامیر الحمدانی»، وزیر فرهنگ این کشور و «منصور المرعید»، استاندار موصل در نشستی که در سال 2018 میلادی در پاریس برگزار شد توافقی به ارزش یکصد میلیون دلار با سازمان یونسکو برای بازسازی این مسجد تاریخی منعقد کردند.

«ابوبکر البغدادی»، سرکرده گروه تروریستی داعش در سال 2014 از همین مسجد رسما از برپایی خلافت خودخوانده‌اش را اعلام کرده بود، مسجد النوری موصل که به خاطر مناره کج آن (الحدباء) شهره است، در سال 2017 همزمان با نزدیک شدن نیروهای امنیتی عراق، توسط عناصر تندروی داعش منفجر و تا حد زیادی تخریب شد.

مسجد موصل به یاد «نورالدین محمود زنگی» در دوره سلجوقیان نامگذاری شده که به دلیل بسیج کردن مسلمانان در جنگ‌های صلیبی شهرت یافته است. او دستور ساخت این مسجد را کمی پیش از مرگش در سال ۱۱۷۲ صادر کرده بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا