خبر اولسیاسی

مسکو و «معامله قرن»، خدمات متقابل «پوتین» و «نتانیاهو»

نتانیاهو گفت که «پوتین اولین مقام بلندپایه در جهان است که پس از سفر به واشنگتن و رونمایی از طرح ترامپ با وی دیدار می کنم».

میدل ایست نیوز: در نشانه ای آشکار به امید اسرائیل به حمایت روسیه از طرح امریکایی موسوم به «معامله قرن» و دست کم جلوگیری از کارشکنی روسیه در اجرای آن، «بنیامین نتانیاهو»، در اولین اقدام پس از رونمایی از این طرح توسط رئیس جمهور امریکا، سراغ «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه، رفت تا وی را در جریان مذاکراتش در این باره با طرف امریکایی قرار دهد.

وزارت خارجه روسیه تا کنون هیچ واکنشی به این طرح نشان نداده، اما کرملین با صدور بیانیه ای تأکید کرد که بررسی آن را ادامه می دهد و منتظر اطلاعات تفصیلی بیشتری است که نتانیاهو در دیدار با پوتین در این باره به وی خواهد داد.

نتانیاهو در این دیدار که روز پنجشنبه در مسکو انجام شد گفت که «پوتین اولین مقام بلندپایه در جهان است که پس از سفر به واشنگتن و رونمایی از طرح ترامپ با وی دیدار می کند».

او افزود: «به نظر من الان فرصت ویژه ای برای گفت وگوست، می خواهم نظر شما را بدانم و ببینیم چطور می شود برای صلح و زندگی آرام نیروی خود را با هم متحد کنیم، روابط روسیه و اسرائیل امروز بهتر و قدرتمندتر از هر زمان دیگری است».

پوتین در اظهارات خود با خبرنگاران در این دیدار هیچ اشاره ای به «معامله قرن» نکرد، اما خبرگزاری «تاس» به نقل از منبعی در هیئت اسرائیلی خبر داد که بحثی عمیق و مفصل و فراگیر درباره جزئیات این طرح و تأثیر آن بر منطقه انجام شده است».

این مقام همچنین تحولات سوریه و هماهنگی های اسرائیل و روسیه در سوریه را از دیگر موضوعات مورد بحث در این دیدار دانست.

یک منبع نزدیک به وزارت خارجه روسیه به «العربی الجدید» گفت که مواضع روسیه در حمایت از قطع نامه های بین المللی و ضرورت مذاکره مستقیم میان فلسطین و اسرائیل و در نظر گرفتن موضع اتحادیه عرب تغییر اساسی ای نکرده است.

این منبع افزود که سفرهای مکرر نتانیاهو به روسیه و «هدایایی» که در آستانه انتخابات این اسرائیل از مسکو دریافت می کند، نشان می دهد که روسیه برنامه ای برای واداشتن اسرائیل به نشست پشت میز مذاکره با فلسطینیان ندارد و توانایی ورود به این پرونده با مطرح کردن طرحی مستقل را ندارد، چون اسرائیل در این باره سرسختی نشان می دهد.

به گفته این منبع، روسیه از سوی دیگر فشاری بر تل آویو اعمال نخواهد کرد چون نقش اسرائیل در نزدیک کردن دیدگاه های روسیه با غرب در پرونده اوکراین و تحریم های اقتصادی و نیز پایان نزاع ها در سوریه برای روسیه اهمیت دارد.

روسیه همواره بر اهمیت حل و فصل مسئله فلسطین برای رسیدن به امنیت و ثبات در خاورمیانه تأکید کرده اما آشکار است که از اهتمام خود به این پرونده کاسته و اهتمام خود را به حل و فصل پرونده سوریه و نیز لیبی و همچنین اختلافات ایران با کشورهای خلیج متمرکز کرده است.

در سال 2016 نیز مسکو در متقاعد کردن سران اسرائیل به  برگزاری دیداری با «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، ناکام ماند. تلاش مشابه مسکو در سال 2018 نیز به نتیجه ای نرسید.

موضع مسکو از مناقشه فلسطین و اسرائیل در سال های اخیر بر پایه این پیش فرض قرار گرفته که این مناقشه بدون دخالت امریکا هیچ راه حلی نخواهد داشت و از سوی دیگر امریکا هم به تنهایی نمی تواند آن را حل کند. روسیه همواره از بازگشت به تیم چهارجانبه امریکا، روسیه، سازمان ملل، و اتحادیه اروپا و هماهنگی تنگاتنگ آنها با اتحادیه عرب برای حل و فصل این مناقشه حمایت کرده است.

مسکو از اعلام مخالفت با طرح «معامله قرن» خودداری و تأکید کرد که آن را بررسی می کند. «میخائیل بوگدانف»، معاون وزیر خارجه روسیه در امور خاورمیانه، گفت که این طرح را «بررسی می کنیم و برای ما موضع فلسطینیان و اعراب درباره آن مهم است».

«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین، هم یک روز پیش از سفر نتانیاهو به روسیه تأکید کرد که مسکو در حال بررسی طرح کاخ سفید است و افزود که اطلاعات لازم را از منابع خواهیم گرفت.

چند ساعت پیش از رونمایی از این طرح نیز «سرگی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه، گفت که کشورش اطلاعات خاصی از جزئیات این طرح ندارد و افزود که «با امریکایی ها در این باره تماس گرفتیم اما حاضر نشدند جزئیات را بگویند… آنها همیشه می خواهند با یک حرکت کار را پیش ببرند و چنین چیزی راهگشا نخواهد بود».

او گفت که اگر آنچه به رسانه ها در این باره درز کرده درست باشد معنایش آن است که با طرحی متفاوت با آنچه تاکنون دیده بودیم و مورد تأیید نهادهای بین المللی از جمله شورای امنیت بود مواجهیم.

او تأکید کرد که باید منتظر ماند و دید که موضع فلسطینی ها و دوستان عرب فلسطین و اتحادیه عرب در این باره چیست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا