خبر اولسیاسی

«العربی الجدید»: کابینه، ناقص به مجلس عراق معرفی می شود/ «علاوی» دربرابر سهم خواهی ها کوتاه آمد؟

قرار است در جلسه مجلس که به زودی برگزار خواهد شد علاوی نام ۱۶ نامزد وزارتخانه ها را معرفی کند تصمیم‌گیری درباره بقیه وزارتخانه ها مشروط به توافق تشکل های سیاسی باشد.

میدل ایست نیوز: منابع بلندپایه سیاسی در عراق خبر دادند «محمد توفیق علاوی» مامور تشکیل کابینه جدید عراق تصمیم گرفته مانند نخست وزیران سابق این کشور کابینه‌ای ناقص را به مجلس معرفی کند.

به گفته این منابع قرار است در جلسه مجلس که به زودی برگزار خواهد شد علاوی نام ۱۶ نامزد وزارتخانه ها را معرفی کند تصمیم‌گیری درباره بقیه وزارتخانه ها مشروط به توافق تشکل های سیاسی باشد.

این تصمیم پس از آن گرفته شد که برخی گروه‌های سیاسی و از جمله حزب دمکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی و ائتلاف القوی العراقیه به ریاست محمد الحلبوسی بر سهم خود از دولت پافشاری کردند.

این منابع افزودند که اکثریت وزرای انتخاب شده کسانی اند که پیشتر سابقه فعالیت بلندهای سیاسی نداشتند و تعدادی از آنها سفرای سابق یا نمایندگان و استادان دانشگاه هستند و تصمیم‌گیری درباره بقیه وزارتخانه ها به علت اختلافاتی که با کردها و نیروهای سیاسی اهل سنت وجود دارد به بعد موکول شده است.

این منابع تاکید کردند که وزارت دارایی و وزارت برنامه‌ریزی از وزارتخانه هایی هستند که با سرپرست اداره خواهند شد.

نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه تلاش‌های خود را برای معرفی دولت خود را پیش از پایان هفته فعلی حداکثر اوایل هفته آینده شدت بخشیده است.

علی الغانمی، عضو ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری مالکی گفت علاوی درباره نامزدهای خود برای وزارتخانه ها هیچ اطلاعاتی به تشکل‌های سیاسی نداده و همه آنچه در رسانه‌ها در این باره منتشر شده بی اساس است.

وی افزود به علاوه تصمیم گرفته که از نام همه وزرای خود در جلسه پارلمان رونمایی کند و افزود که هنوز تصمیمی درباره تشکیل جلسه گرفته نشده اما احتمالاً این جلسه در هفته جاری برگزار خواهد شد.

همزمان «محمود المشهدانی»، رئیس اسبق مجلس عراق گفت که علاوی برای هر وزارتخانه سه نامزد تعیین کرده اگر وزیری رای اعتماد نیاورد فوراً جایگزین مشخص باشد.

به گفته این مقام سیاسی در کابینه جدید توزیع طایفه ای رعایت شده و ۱۱ وزارتخانه به شیعیان و ۶ وزارتخانه به اهل سنت و ۵ وزارتخانه به کردها و یک وزارتخانه به دیگر اقلیت ها واگذار شده است.

وی افزود که یکی از وزرا از میدان اصلی میان فعالان تظاهرات انتخاب شده و پنج تن از آنها شهروندان عراقی خارج از این کشور هستند.

او ضمن  تایید اعتراضات تشکل‌های سنی و کرد به سازوکار معرفی وزرا تاکید کرد که به جز حزب دموکرات کردستان دیگر تشکل های کرد اعتراضی به این کابینه ندارند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا