خبر اولسیاسی

جلسه مخالفان دولت «علاوی» در منزل رئیس مجلس عراق/ تاکتیک علاوی برای گرفتن رأی اعتماد از مجلس

تیم مذاکره کننده علاوی همان تاکتیکی را پیش خواهد گرفت که عادل عبدالمهدی در تشکیل کابینه خود از آن استفاده کرد.

میدل ایست نیوز: روزنامه رسمی «الصباح» چاپ بغداد خبر داد که «محمد توفیق علاوی»، نخست وزیر مامور تشکیل کابینه در عراق منتظر تعیین زمان برگزاری جلسه مجلس برای رای اعتماد به وزرای دولت انتقالی است.

این روزنامه امروز (۱۹ فوریه) خبر داد که هیئت رئیسه مجلس به علاوی خبر داده که این جلسه را در نزدیک ترین زمان ممکن برگزار خواهد کرد و در حال مشورت با سران تشکل‌های سیاسی و نمایندگان برای تضمین رای آوردن دولت است و افزوده که مجلس در حال حاضر در تعطیلی فصلی خود به سر می‌برد.

این در حالی است که تعدادی از نمایندگان کرد و اهل سنت عراق بر مخالفت خود با سازوکار انتخاب وزرا که بدون مشورت تشکل های سیاسی انتخاب شده‌اند و از نظر نخست وزیر نماینده طیف های ملت عراق و نه احزاب سیاسی هستند تاکید کرده‌اند.

منابع بلندپایه عراقی به روزنامه «العرب» چاپ لندن گفته اند که تا کنون دو تلاش علاوی برای دعوت از مجلس جهت برگزاری نشست اضطراری و رای اعتماد به کابینه از جانب الحلبوسی ناکام مانده است.

به گفته این منابع الحلبوسی معتقد است که در کابینه علاوی به حقوق کردها و اهل سنت در قوه اجرایی بی توجهی شده و مناصب مهمی از آنها گرفته شده است.

این منابع افزوده اند که تاکنون چند واسطه تلاش کرده اند که جلسه ای باحضور الحلبوسی و علاوی برگزار کنند تا آنها مستقیم درباره روند تشکیل دولت با یکدیگر مذاکره کنند اما این تلاش ها نیز شکست خورده است.

علت این اختلافات آن است که الحلبوسی و همچنین مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات کردستان در نظر دارند که سهم کردها و اهل سنت را خودشان به نخست‌وزیر معرفی کنند و از نخست‌وزیر آزادی عمل در معرفی وزرا را بگیرند.

همزمان تحرکات سیاسی گسترده‌ای در این باره آغاز شده است که آخرین آنها جلسه شماری از سران تشکل‌های سیاسی در منزل محمد الحلبوسی رئیس مجلس عراق بوده است.

این جلسه سه شنبه شب با حضور سران تشکل‌های کرد و  ائتلاف القوی العراقیه ( به ریاست الحلبوسی) و چند گروه سیاسی دیگر برگزار شده است.

«محمد الکربولی»، از سران ائتلاف الوطنیه با انتشار توییتی از خانه الحلبوسی تاکید کرد که همه با روحیه ملی و مسئولیت پذیر تلاش می‌کنند که به موضعه متحد در قبال دولت جدید برسند.

«احمد الاسدی» از سران ائتلاف فتح نیز در توییتر نوشت که «از ۳ ساعت پیش در منزل رئیس مجلس ساز و کارهای حمایت از نخست وزیر برای تشکیل دولتی مستقل که مسئولیت آن بازگرداندن ابهت دولت و اجرای انتخابات پیش از موعد است» حضور دارند.

او افزود که فضای جلسه بسیار مثبت است و نشان می‌دهد که همه به عمق بحران کنونی کشور پی برده اند و گفتگوها بسیار صریح و با حضور اکثر نیروهای سیاسی است.

یک منبع مطلع از روند این گفتگو ها نیز به «ناس نیوز» گفت که تیم مذاکره کننده علاوی همان تاکتیکی که را پیش خواهد گرفت عادل عبدالمهدی در تشکیل کابینه خود از آن استفاده کرد و این به آن معناست وی تلاش می کند در اولین جلسه مجلس رای اعتماد اندکی بیش از نیمی از کابینه خود را بگیرد.

این منبع گفته تلاش علاوی آن است که همه وزارتخانه های شیعه رای اعتماد بگیرند و وزارتخانه‌هایی که سهم کردها و اهل سنت است به مشورت های بعدی موکول شود.

این در حالی است که نمایندگان نزدیک به علاوی تاکید می‌کنند که او با استفاده از این موضوع که احزاب مورد تایید ملت نیستند تلاش می کند که آنچه را در نظر دارد پیش ببرد و می افزایند که بعید است علاوه با مشکلی جدی در مجلس مواجه شود.

حسین عرب نماینده مجلس عراق تاکید کرد که علاوی پرونده ۱۹ و زیر را آماده کرده و سه وزارتخانه مهم که سهم کردها هستند به بعد موکول می شود و کردها باید متعهد شوند که افرادی مستقل را برای این وزارتخانه ها تعیین کنند.

یک منبع مطلع به روزنامه «الشرق الاوسط» گفت که علاوی برای هر وزارتخانه سه وزیر را نامزد کرده تا بهانه‌ای در برابر پارلمان نداشته باشد.

همزمان «حنان الفتلاوی» از سران ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی تاکید کرد تشکل‌های سیاسی ای که از نخست وزیر مامور تشکیل کابینه حمایت می کنند باید شجاعت لازم برای اعلام این حمایت را داشته باشند و از انتخاب خود شانه خالی نکند و آن را به گردن مرجعیت نیندازند.

او گفت موفقیت این دولت به پای این نیروهای سیاسی نوشته می شود همچنان که شکست آن نیز به پای آنها نوشته می شود و از آنها خواست که سناریوهای دولت مستعفی را که آنها خودشان بر سر کار آوردند اما بعد از توزیع غنیمت ها آن را ترک کردند تکرار نشود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا