خبر اولسیاسی

امریکا در پی کشاندن ترکیه و روسیه به جنگی فرسایشی است؟

ترکیه گزینه های چندانی پیش روی خود ندارد و حاضر نیست که آنچه را در سوریه می گذرد نادیده بگیرد.

میدل ایست نیوز: تجارب سابق درباره مواضع امریکایی ها که چندان اهتمامی به پرونده سوریه نداشته‌اند در کنار تکاپوی امریکا برای متحد نشان دادن خود با ترکیه در برابر روسیه و حکومت سوریه در موضوع ادلب باعث شده که ناظران ترکیه ای احتمال دهند که حمایت های امریکا در حد دیپلماتیک بماند و آمریکا در صدد تامین هیچ نیاز نظامی ترکیه بر نیاید.

پیش از این «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه، گفته بود که مذاکرات با روسیه نتیجه چندانی نداشته و عملیات نظامی ترکیه برای دفع حملات حکومت سوریه به پناهگاه های مخالفان در شمال غربی سوریه به زودی آغاز خواهد شد.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)  نیز گفت که روسیه و ترکیه در آستانه نزاعی نظامی در سوریه هستند.

نماینده سازمان ملل در امور سوریه نیز از تنشی جدید در آینده نزدیک خبر داد و خواستار توقف فوری درگیری ها در ادلب شد.

علی بکیر، کارشناس روابط بین الملل در آنکارا، گفت که اگر حکومت سوریه از مناطقی که در ماه پیش وارد آنها شده عقب نشینی نکند و آنکارا به هیچ گونه توافقی با مسکو نرسد احتمال اینکه عملیات نظامی از جانب ترکیه در ادلب انجام شود بالاست.

او گفت که این عملیات بدون در نظر گرفتن حمایت های آمریکا یا ناتو انجام خواهد شد و افزود که ترکیه گزینه های چندانی پیش روی خود ندارد و حاضر نیست که آنچه را در سوریه می گذرد نادیده بگیرد به خصوص که این بار موضوع دفاع از نیروهای ترکیه و نه صرفا شهروندان سوریه مطرح است.

او مواضع وزارت خارجه امریکا و اظهارات نماینده آمریکا در امور سوریه را فوق‌العاده خواند اما تاکید کرد که باید بدانیم تصمیم گیرنده اصلی در امور سوریه در اداره امریکا این دو نهاد نیستند و پنتاگون است که باید در این باره تصمیم بگیرد.

وی افزود پنتاگون تاکنون در این باره از  هرگونه موضع‌گیری خودداری کرده است.

این کارشناس ترکیه ای گفت اگر امریکا این بار ننیز از کمک نظامی و لجستیک به  ترکیه خودداری کند نشان می‌دهد که ناتو در برابر روسیه ضعیف است و به متحدان امریکا در سرتاسر جهان پیغامی منفی می دهد.

او تاکید کرد که سکوت امریکا همچنین باعث تقویت نفوذ ایران و روسیه در سوریه می شود و تردیدی نیست که درگیری ها دیر یا زود به شرق سوریه که نیروهای امریکایی در آن حضور دارند هم کشیده خواهد شد.

به گفته بکیر امریکا در برابر فرصتی واقعی برای اصلاح روابط خود با ترکیه و دور کردن آن از روسیه و توقف پیشروی های حکومت سوریه و نفوذ ایران است و به نفع آمریکا است که از آنکارا در شرایط کنونی حمایت جدی بکند.

او احتمال درگیری ترکیه و روسیه را نیز گزینه ای ممکن دانست اما افزود با توجه به وابستگی دو کشور در بخش های اقتصادی این گزینه مناسب نخواهد بود مگر آنکه ترکیه از حمایت نظامی امریکا کاملاً مطمئن شود هرچند این احتمال ضعیف است.

از سوی دیگر، «حقی آتاباش»، روزنامه نگار نزدیک به دولت ترکیه، حمایت نظامی ناتو از ترکیه در این درگیری ها را بسیار بعید دانست و گفت که احتمالاً حمایت‌های آنها در حد دیپلماتیک خواهد ماند.

او اقدامات امریکا برای حمایت از ترکیه را منحصر به موضع گیری های مطبوعاتی دانست و گفت که آمریکا در پی ایجاد تنش در روابط ترکیه و روسیه و در نتیجه تضعیف ترکیه است.

وی گفت که اگر درگیری نظامی گسترده تری در ادلب رخ دهد ترکیه نیاز فوری به سامانه‌های دفاعی پیشرفته دارد و در این راستا لازم است که سامانه‌های دفاعی پاتریوت از جانب ناتو به صورت موقت در ترکیه نصب شود.

او گفت که در پی خرید سامانه دفاعی اس ۴۰۰ از روسیه که هنوز در ترکیه فعال نشده امریکا و ناتو اکثر سامانه های پاتریوت خود در ترکیه را از این کشور خارج کرده اند.

وی افزود رئیس جمهور ترکیه می‌داند که نباید روابط نزدیک خود با روسیه را تیره کند به خصوص که از خصومت کنگره آمریکا با سیاست‌های ترکیه در منطقه نیز آگاه است.

به گفته این کارشناس ترکیه ای، واشنگتن می‌داند که پوتین در پی ایجاد شکاف در ناتو است.

او افزود که بعید است روسیه در پی تنش با ترکیه باشد و فقط به تامین منافع حکومت سوریه در شمال این کشور می‌اندیشد.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا