خبر اولسیاسی

دور اول مذاکرات برهم صالح با سران فراکسیون ها برای انتخاب نخست وزیر آینده عراق به پایان رسید

مذاکرات سران فراكسيون های شیعه پارلمان، میان مقامات سیاسی شیعه عراق انجام شد.

میدل ایست نیوز: دور اول مذاکرات مقامات سیاسی عراق برای انتخاب نخست وزیر آینده عراق، در حالی که «برهم صالح»، در برخی از این مذاکرات شرکت داشت به پایان رسید.

به نقل از برخی منابع پارلمانی، این مذاکرات از آنجایی که نخست وزیری عراق سهم مؤلفه شیعه عراق است، میان مقامات سیاسی شیعه عراق انجام شد.

در همین راستا برهم صالح رئیس جمهور عراق با هدف تسریع در رسیدن به توافقی میان فراکسیون های سیاسی در جهت انتخاب نخست وزیری که مقبولیت داشته باشد، طی جلساتی جداگانه با «سید عمار الحکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق، «نوری المالکی»، رئیس ائتلاف دولت قانون، «هادی العامری»، رئیس ائتلاف فتح و «حیدر العبادی»، رئیس ائتلاف نصر دیدار کرد.

به گفته نماینده ائتلاف فتح در پارلمان، سران سیاسی طی این نشست ها نسبت به لزوم انتخاب شخصیتی که مورد قبول همه باشد و این مرحله کنونی را تا موعد انتخابات زودهنگام به پایان برساند، آگاه تر شدند و در حال حاضر نصف مقامات شیعه مصطفی الکاظمی، رئیس دستگاه اطلاعات ملی عراق، و نصف دیگر قصی السهیل از شخصیت های نزدیک به ائتلاف دولت قانون را برای انتخاب به عنوان نخست وزیر مد نظر دارند.

به نظر نمایندگان حزب اتحادیه میهنی کردستان، برهم صالح، بسیار زودتر از پایان مهلت قانونی انتخاب نخست وزیر عراق شخصی را انتخاب خواهد کرد چرا که مذاکرات مستمری با همه مقامات سیاسی دارد.

نمایندگان اتحادیه میهنی کردستان همچنین بر لزوم مشارکت مقامات سنی و کرد عراق در مذاکرات انتخاب نخست وزیر تاکید کردند تا یک اجماع ملی برای تشکیل  دولت تشکیل شود و جلسه رای اعتماد پارلمان به آسانی به حد نصاب برسد.

پیش از این، «فاضل الفتلاوی»، نماینده ائتلاف فتح در پارلمان عراق، امروز چهارشنبه از نشست میان ائتلاف فتح و بیشتر فراکسیون های شیعه، خبر داد.

وی درباره برگزاری این نشست بیان کرد که این نشست برای بررسی 4 نامزد نخست وزیری عراق از جمله: محمد شیاع السودانی، اسعد العیدانی، علی شکری و مصطفی الکاظمی برگزار خواهد شد.

منبع
السومریة نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا