خبر اولسرخط خبرها

واکنش ائتلاف فتح به انتخاب الزرفی: رئیس جمهور بار دیگر قانون اساسی را نقض کرد

ائتلاف فتح به ریاست «هادی العامری» با صدور بیانیه ای انتخاب «عدنان الزرفی» به مأموریت تشکیل کابینه را اقدامی غیر قانونی از جانب رئیس جمهور عراق دانست.

میدل ایست نیوز: ائتلاف فتح به ریاست «هادی العامری» با صدور بیانیه ای انتخاب «عدنان الزرفی» به مأموریت تشکیل کابینه را اقدامی غیر قانونی از جانب رئیس جمهور عراق دانست.

در این بیانیه که ساعتی پس از اعلام رسمی مأموریت الزرفی برای تشکیل کابینه صادر شده، آمده که «اقدام غیر قانونی رئیس جمهور در مأموریت دادن به نامزدی خارج از چارچوب های قانونی که براساس آن انتخاب نامزد این مقام مسئولیت فراکسیون بزرگ تر مجلس و اعلام رسمی آن ازجانب این فراکسیون است غیر قابل قبول و نقض قانون اساسی است».

این بیانیه تأکید کرده که رئیس جمهور بار دیگر قانون اساسی و توافقات میان نیروهای سیاسی عراق را نقض کرده است و «مسئولیت پیامدهای این گونه اقدامات حساسیت برانگیز صرفا بر عهده رئیس جمهور خواهد بود».

این ائتلاف که شاخه سیاسی نیروهای الحشد الشعبی دانسته می شود وعده داده که از همه امکانات برای جلوگیری از این نادیده گرفتن قانون اساسی کشور استفاده خواهد کرد.

این اظهارات در حالی بیان شده که روز گذشته منابع موثق خبر دادند که دادگاه عالی فدرال عراق در پاسخ به استفساریه رئیس جمهور این کشور درباره انتخاب نخست وزیر بدون مشورت تشکل های سیاسی، حق رئیس جمهور در این موضوع را تأیید کرد.

«برهم صالح»، رئیس جمهور عراق، با توضیح درباره مهلت‌های قانونی پس از استعفای دولت «عادل عبدالمهدی» و ناتوانی «محمد توفیق علاوی» از کسب رأی اعتماد از مجلس از این دادگاه استفسار کرده است که با گذشت 15 روز از اعلام انصراف علاوی و ناتوانی تشکل‌های سیاسی از انتخاب نخست‌وزیر جدید و با توجه به ابهام ماده قانونی درباره این وضعیت، آیا اختیار انتخاب نخست‌وزیر به رئیس جمهور منتقل می‌شود یا نه.

براساس این گزارش، دادگاه عالی فدرال عراق پس از بررسی مواد قانون اساسی تأکید کرده که پس از انصراف نامزد مأمور تشکیل کابینه، انتخاب نخست وزیر به موجب ماده 76 قانون اساسی صرفاً برعهده رئیس جمهور خواهد بود و در این باره رئیس جمهور آزادی عمل کامل دارد.

این گزارش افزوده که اعضای دادگاه فدرال تأکید کرده‌اند که پس از انتخاب مأمور تشکیل کابینه ازجانب رئیس جمهور نامزد جدید 30 روز فرصت دارد که کابینه خود را تشکیل دهد.

رئیس جمهور عراق پیش از ظهر امروز «عدنان الزرفی» را مأمور تشکیل کابینه جدید عراق در دولت موقت کرد.

منبع
الاخباریه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا