خبر اولسیاسی

منابع عراقی: حکم مأموریت «مصطفی الکاظمی» برای تشکیل کابینه تا پیش از ظهر پنجشنبه صادر خواهد شد

منابع گوناگون سیاسی خبر دادند که طی ساعات آینده رئیس جمهور عراق حکم واگذاری مأموریت تشکیل کابینه را به «مصطفی الکاظمی» اعطا خواهد کرد.

میدل ایست نیوز: منابع گوناگون سیاسی خبر دادند که طی ساعات آینده با اعلام انصراف «عدنان الزرفی» از مأموریت تشکیل کابینه، رئیس جمهوري عراق حکم واگذاری مأموریت تشکیل کابینه را به «مصطفی الکاظمی» اعطا خواهد کرد.

«عامر فایز»، عضو ائتلاف فتح به ریاست هادی العامری ضمن تأیید خبر گفت که پس از توافق نیروهای سیاسی شیعی بر مصطفی الکاظمی و حمایت نیروهای سیاسی کرد و اهل سنت از وی طی بیانیه های رسمی، الزرفی طی ساعات آینده از مسئولیت خود اعلام انصراف خواهد کرد.

چند پایگاه خبری عراقی نیز به نقل از منابع آگاه خبر دادند که جلسه صدور حکم مأموریت الکاظمی برای تشکیل کابینه پیش از ظهر پنجشنبه (9 آوریل) با حضور نمایندگان تشکل های اهل سنت و کرد در دفتر رئیس جمهور عراق برگزار خواهد شد.

«حمید معله»، از سران جریان حکمت ملی عراق نیز گفت که در حال حاضر تکلیف جانشین الزرفی مشخص شده و فقط موضوع انصراف وی از مأموریت تشکیل کابینه مانده است.

پیش از این منابع آگاه گفته بودند که  مصطفی الکاظمی برای پذیرش این مسئولیت شرط‌هایی تعیین کرده است: نخست آنکه رؤسای تشکل‌های سیاسی شیعی همگی سند معرفی وی به رئیس جمهور را امضا کنند، دوم آنکه تعهد کتبی درباره عدم دخالت در تشکیل کابینه و تدوین برنامه آن و عدم دخالت در تصمیمات دولت جدید بدهند.

با وجود این تعدادی از نمایندگان ائتلاف نصر، که عدنان الزرفی ریاست فراکسیون آن در مجلس را بر عهده دارند، تأکید کرده اند که وی حاضر به انصراف از مأموریت خود نیست و بر ضرورت برگزاری جلسه رأی اعتماد به کابینه اش تأکید دارد.

«مصطفی الکاظمی» (زاده 1967) از سال 2016 رئیس دستگاه اطلاعات عراق است و پیش از آن جایگاه مهمی در حل اختلافات سیاسی و وساطت میان نیروهای سیاسی این کشور داشته است.

اصلاحات گسترده در فعالیت‌های دستگاه‌ اطلاعات عراق و جدا کردن آن از مسائل سیاسی در این کشور و بیش از هر چیز موفقیت این دستگاه در عملیات مبارزه با داعش از مهم‌ترین دستاوردهای الکاظمی دانسته می‌شود.

او از فعالان اپوزیسیون علیه رژیم بعث بود و مدتی ریاست مرکز «الذاکرة العراقیة» را بر عهده گرفت که بنیان‌گذار آن «کنعان مکیه»، متفکر بارز سیاسی عراقی و استاد دانشگاه جانز هاپکینز، بود. کار این مرکز ثبت و گردآوری اسناد جنایات رژیم بعث است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا