خبر اولسیاسی

المدی: علت اصلی جدایی نیروهای تابع عتبات از الحشد الشعبی چه بود؟

چهار تیپ درون الحشد الشعبی که از آنها به «حشد العتبات» یاد می شود و تابع مدیریت عتبات در کربلا و نماینده مرجعیت عالی شیعه هستند تصمیم گرفته اند که از حشد جدا شده و مستقیم تابع دولت باشند.

میدل ایست نیوز: برخی مقامات سابق حشد می گویند که جناح وابسته به ایران بر سازمان الحشد الشعبی که به موجب قانون مصوب مجلس عراق در 4 سال پیش شکل گرفت غلبه یافته و این باعث جدا شدن برخی تیپ ها از حشد شده است.

یک فرمانده بلندپایه سابق حشد تأکید می کند که سازمان الحشد الشعبی نه توسط رئیس اسمی آن یعنی «فالح الفیاض» که عملا توسط «ابومهدی المهندس» اداره می شد و از همان آغاز شاهد نزاع میان دو جناح درونی خود بود.

المهندس سمت نائب رئیس حشد را داشت تا اینکه در تابستان 2019 با اقدام «عادل عبدالمهدی»، فرمانده کل نیروهای مسلح، برای اصلاح ساختار الحشد الشعبی، این سمت از ساختار حشد برداشته شد.

به گفته این فرمانده بلندپایه سابق که نخواسته نامش فاش شود چهار تیپ درون الحشد الشعبی که از آنها به «حشد العتبات» یاد می شود و تابع مدیریت عتبات در کربلا و نماینده مرجعیت عالی شیعه هستند تصمیم گرفته اند که از حشد جدا شده و مستقیم تابع دولت باشند.

لشکرهای «العباس» (ع) و «امام علی» (ع) و  تیپ های «الله اکبر» و «انصار المرجعیة» چند روز پیش پس از جدایی کامل از حشد خواستار پیوستن دیگر واحدهای حشد به خود شده اند.

آنها در بیانیه ای مشترک تأکید کردند که علیه هیچ طرفی نیستند «اما می خواهند برخی مسیر ها را اصلاح کنند» و اشاره کردند که این اقدام آنها با موافقت مرجعیت عالی شیعه انجام شده است.

الحشد الشعبی متشکل از بیش از 60 واحد نظامی است و شمار رزمندگان آن 120 تا 170 هزار نفر دانسته می شود.

این گروه های جداشده از حشد پیش از این نیز به علت انحصار مناصب حساس در سازمان حشد به نیروهای نزدیک به ایران تهدید کرده بودند که از آن جدا خواهد شد.

این منبع تأکید کرد که نهایی شدن این تصمیم پس از آن بود که «ابوفدک» عملا مسئولیت خود را در جانشینی ابومهدی المهندس آغاز کرده است.

در ژوئیه 2019 عادل عبدالمهدی طی حکمی در ساختار اداری الحشد الشعبی تجدید نظر کرد. او همچنین پس از حملات پهپادهای ناشناس به زاغه های سلاح الحشد الشعبی دستور بسته شدن برخی مراکز و جابه جایی سلاح از داخل شهرها را صادر کرد. اقداماتی که با واکنش منفی برخی گروه های مسلح تابع حشد مواجه شد.

چند روز پیش از اعلام رسمی جدایی این نیروها، «سید احمد الصافی»، نماینده مرجعیت عالی شیعه، از پروژه جدید این نیروها سخن گفت.

الصافی در دیدار با نمایندگان این گروه ها تأکید کرد که فعالیت های این نیروها در ایده، سازوکار، و اجرا باید کاملا ملی باشد و این موضوعی کاملا طبیعی است.

او افزود که رزمندگانی که در تحقق پیروزی نقش اساسی را داشتند حق بر عهده گرفتن مقامات اداری بلندپایه را دارند چون آنها فقط به ندا و فتوای مرجعیت عمل کرده اند.

وی با اشاره به مشکلات موجود گفت که برخی گروه ها می کوشند وابستگی به حشد را به خودشان گره بزنند و فشارهای شدیدی را بر نیروهای حشد اعمال می کنند و طوری عمل می کنند که هرکه با آنان باشد به همه چیز می رسد و هرکه با آنان نباشد از همه چیز محروم می شود و افزود که این یک روش غیر اخلاقی و به دور از ارزش های راستین است.

ناظران معتقدند که پیوستن گروه های تابع مرجعیت به نیروهای امنیتی عراق شبهات مطرح شده درباره فعالیت خارج از کنترل آنها و وابستگی آنها به ایران را برطرف کرد و عملا آنها را به نیروهایی از جنس ارتش عراق مبدل ساخت.

منبع
المدی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا