خبر اولسیاسی

الاخبار: با جدایی نیروهای تابع عتبات نیروهای حشد از 164 هزار به 70 هزار رزمنده کاهش می یابد/ نیروهای تابع «صدر» مذاکرات خود را با فرمانده گروه های جداشده آغاز کرده اند

شمار نیروهای الحشد که حدود 164 هزار رزمنده برآورد می شود در صورت موفقیت الزیدی در متقاعد کردن گروه های دیگر تا 70 هزار تن کاهش خواهد یافت.

میدل ایست نیوز: روزنامه «الاخبار» در گزارشی درباره اختلافات منتهی به جدایی گروه تابع مدیریت عتبات از الحشد الشعبی خبر داد که در صورت جدایی کامل این نیروها از حشد شمار نیروهای حشد که هم اکنون 164 هزار تن است به 70 هزار کاهش خواهد یافت.

این روزنامه لبنانی که نزدیک به حزب الله لبنان دانسته می شود در گزارش خود که امروز (دوشنبه، 27 آوریل) منتشر شده تأکید کرده که وضعیت پیش آمده ناشی از غیاب «ابومهدی المهندس» در حشد است که همواره نقش انسجام بخش در این گروه نظامی را بر عهده داشت.

این گزارش افزوده که با وجود حرف و حدیث ها درباره اینکه حشد به دو شاخه ایرانی و عراقی تقسیم شده، «اسماعیل قاآنی»، فرمانده نیروی قدس سپاه ایران و جانشین «قاسم سلیمانی»، در سفر اخیر خود به عراق بر «عراقی بودن حشد» تأکید کرده و به فرماندهان حشد گفته بود که «ایران تمایلی به دخالت در جزئیات مسائل ندارد، از شما کاملا حمایت می کنیم اما مسائل داخلی تان به خودتان مربوط است».

براساس این گزارش، «میثم الزیدی»، فرمانده تیپ رزمی العباس که تابع عتبه عباسی و نزدیک به مرجعیت عالی شیعه دانسته می شود در پی آن است که مسیری را که از آغاز صدور فتوای جهاد ازجانب مرجعیت آغاز کرده بود ادامه دهد و آن مخالفت با «حشد تابع ایران» است.

این گزارش از اصلی ترین علل اختلاف را مخالفت الزیدی و گروه های همراه وی با واگذاری ریاست ستاد حشد به «ابوفدک المحمداوی» می داند و می افزاید که الزیدی در جلسات حشد گفته که فقط در صورتی با این انتخاب موافقت خواهد کرد که هشت سمت بلندپایه در حشد به جناح وی داده شود تا بدین ترتیب تعادل لازم رعایت شود و نیروهای تابع مرجعیت در تصمیم گیری های حشد نقش پیدا کنند.

در این گزارش آمده که با وجود این مجادلات، ابوفدک المحمداوی به ریاست ستاد حشد نشست و فورا و به دور از سروصدا فعالیت خود را آغاز کرد و این اعتراض گروه های مخالف را برانگیخت.

این گزارش تأکید کرده که در پی جدایی چهار تیپ الحشد الشعبی از سازمان حشد و ارتباط مستقیمشان با دفتر فرماندهی کل نیروهای مسلح و دعوتشان از دیگر گروه  ها برای اقدامی مشابه، «سرایا السلام»، شاخه نظامی جریان صدر، فورا مذاکراتی را با الزیدی آغاز کرده تا با وی به تفاهماتی برسد.

در این گزارش افزوده شده که شمار نیروهای الحشد که حدود 164 هزار رزمنده برآورد می شود در صورت موفقیت الزیدی در متقاعد کردن گروه های دیگر تا 70 هزار تن کاهش خواهد یافت.

با وجود این، یک مقام نزدیک به عتبه عباسی با انتشار مقاله ای مهم درباره جزئیات و علل این تصمیم تأکید کرد که فروکاستن اختلافات به موضوع واگذاری مسئولیت حشد به «ابوفدک المحمداوی»، چنانکه برخی تلاش کرده اند نشان دهند، صرفاً شخصی سازی موضوع و سطحی کردن آن و ساده اندیشی یا تلاش برای قلب واقعیت و تحریک مردم علیه فرماندهانی است که در این تصمیم گیری نقش داشتند و وانمود کردن اینکه دعوا بر سر غنایم است. در حالی که این مسئله صرفاً نوک توده یخ بود که بقیه آن زیر آب است. موضوع مطلقا این نیست که کسی از این فرماندهان می خواسته پست و مقامی در سازمان حشد داشته باشد.

همزمان یک منبع بلندپایه تأکید کرد که جدا شدن 4 تیپ تابع عتبات از سازمان الحشد الشعبی، 10 گردان دیگر را هم تشویق کرده که تصمیمی مشابه بگیرند.

به گفته این منبع، این 10 گردان شامل گروه هایی شیعی، سنی، ایزدی، ترکمن، و شبکی می شود و علت اصلی آنها برای این تصمیم تلاش برای جلب مشروعیت ازطریق وابستگی به مرجعیت عالی شیعه و همچنین مخالفت آنها با بر عهده گرفتن ریاست ستاد حشد توسط «ابوفدک المحمداوی» است.

منبع
الاخبار

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا