اقتصادیخبر اول

پاسخ مثبت معترضان لبنانی به فراخوان حمله به بانک ها + تصاویر

فیلم ها و عکس های بسیاری از آتش زدن یا شکستن شیشه های بانک ها در نقاط گوناگون لبنان در شبکه های اجتماعی همرسانی شد.

میدل ایست نیوز: در تظاهرات مردم لبنان در اعتراض به وضعیت معیشتی در بحران اقتصادی سختی این که کشور به آن دچار شده چند شعبه بانک در لبنان هدف حمله کوکتل مولوتف قرار گرفت.

معترضان می گویند که بانک ها با خودداری از پرداخت دلار به شهروندان، سودهای کلان از سپرده ها را برای خود مصادره کرده اند ضمن آنکه طبقه سیاسی حاکم را متهم می کنند که مالکیت این بانک ها را به دست دارند.

اعتراضاتی که از آنها در لبنان به «نسخه دوم انقلاب اکتبر» یاد می شود یکشنبه گذشته با آتش زدن لاستیک ها و بستن خیابان ها آغاز شد و دوشنبه شب به درگیری هایی با نیروهای امنیتی در چند نقطه به خصوص طرابلس انجامید.

این اعتراضات با هشتگ «لیلة سقوط المصارف» (شب سرنگونی بانک ها) در شبکه های اجتماعی همراه شد که دوشنبه یکی از 5 ترند اول توئیتر و فیسبوک در لبنان بود.

فیلم ها و عکس های بسیاری هم از آتش زدن یا شکستن شیشه های بانک ها در نقاط گوناگون لبنان در شبکه های اجتماعی همرسانی شد.

ارتش لبنان با صدور بیانیه ای از افراد «نفوذی» سخن به میان آورد  که دست به آشوب زده و به اموال عمومی و خصوصی آسیب زده اند و افزود که یک خودروی نظامی هدف کوکتل مولوتف قرار گرفته و یک کاروان نظامی هم هدف بمب دست سازی قرار گرفته که باعث مجروح شدن دو سرباز شده است.

همچنین در طرابلس معترضان تلاش کردند که خود را به خانه یکی از نمایندگان مجلس برسانند اما با دخالت ارتش، اعتراضات به خشونت کشیده شد.

اتحادیه بانک های لبنان اعلام کرد که تا زمان برقراری امنیت همه شعبات بانک ها در طرابلس بسته خواهد شد.

علت شدید بودن اعتراضات در طرابلس آن است که بیش از نیمی از ساکنان این منطقه زیر خط فقر زندگی می کنند.

اعتراضات مردمی که با آغاز نخست وزیری «حسان دیاب» و وعده های دولت وی و همچنین شیوع ویروس کرونا به حاشیه رفته بود، از ماه مارس با افزایش 400 درصدی قیمت برخی کالاها و کاهش شدید دسترسی به ارز خارجی ازسرگرفته شد.

قیمت دلار نیز که پیش از دوره بحران سال ها 1500 لیره معامله می شد، هفته گذشته به 4200 لیره رسید که با انتقاد شدید نخست وزیر لبنان از رئیس بانک مرکزی همراه شد.

همزمان حسان دیاب خبر داد که با وجود همه محدودیت های مربوط به برداشت و حواله ارز از حساب های بانکی، در 2 ماهه اول امسال 5.7 میلیارد دلار  از بانک های این کشور خارج شده است.

منبع
الحرهالجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا