خبر اولسیاسی

پیام های استراتژیک ایران پس از پرتاب اولین ماهواره نظامی به فضا

قرار گرفتن اولین ماهواره نظامی ایران در فضا سوال هایی را در خصوص میزان اثرگذاری تحریم های حداکثری آمریکا علیه این کشور به خصوص پس از شدت گرفتن تنش ها به وجود آورد.

میدل ایست نیوز: «نور-1» اولین ماهواره نظامی ایران، چهارشنبه 22 آوریل در مسافت 425 کیلومتری از مدار زمین قرار گرفت، اتفاقی که کارشناسان آن را گامی شجاعانه در سایه شرایط حساس تهران با تداوم تحریم های آمریکا و ادامه انتشار ویروس کرونا در کشور می شمارند به ویژه که این اقدام پس از چند روز از اقدام قایق های سپاه پاسداران برای اعمال فشار و نزدیک شدن به کشتی های آمریکایی در آب های خلیج انجام شد.

موفقیت پرتاب این ماهواره نظامی سوال هایی را در خصوص میزان اثرگذاری تحریم های حداکثری آمریکا علیه ایران به خصوص پس از شدت گرفتن تنش ها میان دو کشور پس از تصمیم یکجانبه ترامپ برای خروج از توافق هسته ای (برجام) و بازگشت تحریم های اقتصادی شدید بر ایران که آخرین آن عدم اجازه به ایران برای دستیابی به قرض از صندوق بین المللی پول برای مقابله با ویروس کرونا ایجاد کرد.

با وجود این، به نظر می رسد تحریم های آمریکا علیه ایران نتوانسته در زمینه اجبار ایران به عقب نشینی از آرمان های استراتژیک خود موفقیت آمیز باشد از آنجا که «جان بولتون»، مشاور سابق ترامپ در امور امنیت ملی در حساب توئیتری خود اعتراف کرد که پرتاب ماهواره نور-1 به این معناست که فشارهای آمریکا بر تهران حتی پس از به شهادت رساندن «سردار سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه ایران کافی نبوده است.

«حسین سلامی» فرمانده سپاه ایران نیز برای اظهار قدرت و برتری ایران تاکید کرد که ماهواره نظامی ایران و قاصد موشک حامل آن، کاملا ساخت ایران است.

پرتاب ماهواره نظامی ایران پیام هایی دارد که اولین پیام آن این است که سپاه پاسداران ایران، قدرت اصلی کشور است به خصوص پس از اینکه سپاه پاسداران اختراع دستگاه کشف ویروس از فاصله 100 متری را اعلام کرد.

اما پیام دوم این اقدام ایران، مربوط به توانایی های تکنولوژی ایران و توان ایران برای دستیابی به تکنولوژی موشک های فضا پس از 3 تلاش ناکام است که آخرین آن در 9 فوریه با نام ظفر نتوانست در مدار خود قرار بگیرد.

این توانایی جدید ایران نشان می دهد که ایران به صنعت ساخت موشک های قاره پیما نزدیک شده است و در چند قدمی ورود به انجمن کشورهای دارای ماهواره نظامی قرار دارد، امری که غافلگیر شدن در عملیات های نظامی علیه نیروهای وی را بر اساس تکیه بر رصد ماهواره های صنعتی خنثی می کند و به گفته «دیوید دی روتش»، کارشناس نظامی در دانشگاه دفاع ملی واشنگتن، پیشرفت مخاطره آمیزی در درگیری روز افزون میان تهران و واشنگتن است.

سامانه صنعتی نظامی فقط با اشراف اطلاعاتی از فضا تکمیل می شود بنابراین قدرت تهران برای رصد همه تحرکات نظامی و غیر نظامی زمین از فضا، به خصوص نیروهای آمریکایی، جهش ویژه ای در معادله میزان قدرت های منطقه ای محسوب می شود.

این جهش این امکان را به ایران می دهد که در آینده، پهپادهای جنگی ایران، بدون اطلاعاتی از زمین و با استفاده از ماهواره نظامی نور-1 هر هدفی را در زمین هدف حمله خود قرار دهند.

اما پیام سوم این اقدام ایران مربوط به زمان پرتاب این ماهواره است که دو دلالت به همراه دارد؛ دلالت اول آن همزمانی این پرتاب با اعمال فشار و نزدیک شدن قایق های سپاه ایران به کشتی های جنگی آمریکا در آب های خلیج است و دلالت دوم به غافلگیر کردن همه با پرتاب نور-1 در میان بحران کرونا در ایران مربوط می شود.

عنصر زمان در این اقدام ایران، مفادش این است که سیاست اعمال فشار حداکثری و تحریم های بسیار آمریکا  نه تنها موجب توقف فعالیت های ایران نمی شود بلکه ایران را به تحرکات برای دستیابی بیشتر به قدرت تشویق می کند.

این همان پیامی است که مشخص می شود دونالد ترامپ آن را دریافت کرده است از آنجا که به نیروهای دریایی آمریکا و پس از اعلام پرتاب ماهواره نظامی توسط سپاه دستور داد تا هر قایق ایرانی که نزدیک به کشتی های آمریکایی شد، هدف قرار دهند.

اقدام غافلگیرانه ایران در پرتاب ماهواره نظامی به فضا علاوه بر اینکه پیامی مبنی بر پیشرفت ایران با وجود تحریم ها و در شرایط تحولات منطقه ای و جهانی است نشان از پیروزی اطلاعاتی ایران نیز دارد زیرا اطلاعات هوایی آمریکا رصد هر فعالیت موشکی در منطقه را قبل از پرتاب نور-1 تکذیب کرد.

پیشرفت توانایی های ایران و توانایی آن برای گسترش محدوده اطلاعات راهبردی خود، ارزش مضاعفی به این اقدام ایران در زمینه تکنولوژی اطلاعات می دهد به خصوص که مسئولیت این ماهواره نظامی جمع آوری اطلاعات و تصاویر است.

این پیشرفت به زودی بازتابی بر توازن نیروهای دفاعی منطقه ای خواهد داشت و سلامی نیز تاکید کرد که رسیدن ایران به تکنولوژی فضایی یک ضرورت مهم و موفقیت استراتژیک محسوب می شود که یک نقشه دفاعی جامع و گسترش مساحت توانایی های دفاع ایران را در پی خواهد داشت.

اما این اقدام ایران ممکن است با مخالفت بین المللی بر اساس مصوبه سال 2015 شورای امنیت مبنی بر خودداری ایران از توسعه موشک های بالستیکی به مدت 8 سال مواجه شود.

موضوعی که آمریکا از آن استفاده کرده و با ربط تکنولوژی ماهواره های صنعتی ایران به توسعه موشک های طراحی شده برای حمل کلاهک هسته ای به عنوان فشاری بر تهران استفاده می کند که بلافاصله اسرائیل نیز با آن موافقت کرد و خواستار تحریم های اضافی علیه ایران شد.

اما به نظر می رسد ایران به زودی تسلیم این فشارهای ظالمانه نشود و کارشناسان احتمال می دهند در آینده باید منتظر پرتاب بیشتر ماهواره های از خانواده نور بود.

منبع
الخلیج الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا