سرخط خبرها

لبنان درخواست کمک از صندوق بین‌المللی پول را امضاء کرد

دولت لبنان به ریاست «حسان دیاب» امروز جمعه درخواست کمک از صندوق بین المللی پول را امضاء کرد.

میدل ایست نیوز: دولت لبنان به ریاست «حسان دیاب» امروز جمعه درخواست کمک از صندوق بین المللی پول را امضاء کرد.

در بیانیه دفتر نخست وزیری لبنان آمده است: «در این لحظه سرنوشت‌ساز از تاریخ لبنان نخستین گام در مسیر واقعی نجات لبنان از بحران عمیق مالی برداشته شد، بحرانی که بدون کمک تاثیرگذار و کارآمد امکان برون‌رفت از آن دشوار است.»

دولت لبنان به ریاست حسن دیاب روز گذشته لایحه برنامه نجات اقتصادی این کشور بحران‌زده را تصویب کرد.

«میشل عون» رئیس جمهوری لبنان دقایقی پس از پایان نشست ویژه کابینه برای بررسی طرح نجات اقتصادی لبنان با انتشار پیامی در حساب توییتر خود اعلام کرد «تمامی اعضای کابینه پس از اعمال اصلاحاتی کوچک، برنامه پیشنهادی نجات اقتصاد کشور را تصویب کردند.»

بحران اقتصادی و سیاسی گسترده در لبنان از اکتبر سال ۲۰۱۹ آغاز شد و با وجود استعفای دولت سعد حریری، تظاهرات مخالفان نظام در اعتراض به سیستم سیاسی در این کشور ادامه یافت.

پارلمان لبنان ماه ژانویه با نخست وزیری حسن دیاب، چهره فن‌سالار (تکنوکرات) متمایل به جریان حزب‌الله ـ حزب آزاد ملی موافقت کرد. دیاب وعده داده بود تا با در پیش گرفتن اصلاحات عمیق، اقتصاد این کشور را از ورطه ورشکستگی برهاند.

با این حال شیوع ویروس کرونا و قرنطینه عمومی در لبنان برای مبارزه با گسترش بیماری کووید-۱۹ ضربه بزرگی به اقتصاد نا‌به‌سامان این کشور وارد کرد. دولت لبنان ماه گذشته اعلام کرد برای اولین بار در تاریخ قادر به پرداخت هزینه‌های خود نیست.

از دو هفته پیش بیروت، پایتخت و شهر طرابلس (در شمال لبنان) صحنه تظاهرات گسترده شهروندان خشمگین و رویارویی نیروهای پلیس و ارتش با آن‌ها است. درگیری میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنی در طرابلس در سه شب گذشته ده‌ها زخمی بر جا گذاشته است.

از طريق
الیوم السابع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا