اقتصادیخبر اول

از دست رفتن 1.7 میلیون فرصت شغلی در کشورهای عربی به دلیل کرونا

اتحادیه عرب در گزارشی از احتمال ضرر به 1.7 میلیون شغل در کشورهای عربی در سال 2020 و افزایش نسبت بیکاری به علت توقف فعالیت های اقتصادی خبر داد.

میدل ایست نیوز: گزارش اتحادیه عرب در بخش اجتماعی از احتمال از دست رفتن 1.7 میلیون شغل در کشورهای عربی در سال 2020 خبر داد.

این گزارش همچنین احتمال داد نسبت بیکاری به علت توقف فعالیت های اقتصادی و کمبود رشد در منطقه عربی به 1.2 درصد افزایش پیدا کند.

این گزارش اتحادیه عرب در خصوص تحلیل اوضاع بهداشتی و اجتماعی ناشی از ویروس کرونا بیان کرد که پیامدهای این بحران به همه گروه های جامعه به ویژه طبقات ضعیف جامعه که بیشتر به کمک های دولتی نیاز دارند آسیب می زند.

در گزارش آمده است که انتشار ویروس کرونا پیامدهای منفی بر بسیاری از بخش ها به ویژه بخش خدمات داشته است همانطوری که در نتیجه رعایت فاصله گذاری اجتماعی منجر به افزایش قیمت مواد غذایی و برخی از لوازم پیشگیری بهداشتی با وجود تلاش بسیار دولت ها برای مقابله با پیامدهای ویروس کرونا شد.

این گزارش آورده است که بحران جهانی بهداشت موجب افزایش نسبت فقر در ابعاد مختلف آن خواهد شد از آنجا که «اسکوا» (کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل غرب آسیا) احتمال داد کشورهای عربی با از دست دادن 1.7 میلیون شغل در سال 2020 رو به رو شوند و نسبت بیکاری به میزان 1.2 درصد افزایش یابد.

این گزارش ذکر کرده است که طبقه متوسط در کشورهای عربی ممکن است دچار ضعف شوند و 8 میلیون نفر به محدوده فقر وارد شوند به ویژه در بخش غیر نظامی و آن افرادی که تحت پوشش سازمان های حمایتی اجتماعی و یا بیمه بیکاری نیستند.

گزارش مذکور به پیامدهای ویروس کرونا بر طرح های کوچک، متوسط، تولیدی، کارگران بخش غیر رسمی، گردشگری، خدمات بهداشتی و اجتماعی، برنامه های کمک مالی به فقیران و سایر برنامه های اجتماعی اشاره کرده است.

هم چنین گزارش صادره از اتحادیه عرب اشاره می کند که مرکز پژوهش های استراتژیک و بین المللی در واشنگتن از رکود اقتصادی در جهان خبر می دهد و یک گزارش دیگر از شرکت «مکنزی» نیز در خصوص سناریوهای احتمالی رشد اقتصادی جهانی پس از ویروس کرونا، به کاهش 45 درصدی تولید داخلی در خارومیانه و منطقه شمال آفریقا اشاره دارد.

این گزارش همچنین به تاثیر ویروس کرونا بر جوان های عرب در سطح اقتصادی، اجتماعی و روانی و ضررهایی که متوجه آنان است به ویژه در سایه افزایش نسبت بیکاری اشاره می کند.

در پایان این گزارش اشاره شده: طرح های کوچک، کارگران در بخش های غیر رسمی که نسبت بالایی از بیکاری در کشورهای عربی را تشکیل می دهند در نتیجه منع آمد و شد و بستن مراکز تجاری و توقف فعالیت های اقتصادی و خدماتی بیشتر از سایر بخش ها متحمل ضرر می شوند.

بر اساس این گزارش، کارگران در بخش گردشگری در نتیجه محدودیت های سفر به ویژه در کشورهای مراکش و تونس که اقتصادشان بر گردشگری استوار است و کارگران بخش هواپیمایی و مهمانداری به ویژه سه شرکت هواپیمایی خلیج یعنی هواپیمایی امارات، الاتحاد و قطر از دیگر گروه هایی هستند که ضرر می بینند.

منبع
الخلیج الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا