خبر اولسیاسی

مجادلات در ائتلاف فتح پس از اظهارات رئیس فراکسیون آن درباره کمک گرفتن از امریکا

اظهارات رئیس فراکسیون فتح در مجلس عراق، درباره درخواست کمک از امریکا باعث واکنش های متفاوتی درون نیروهای ائتلاف و شبکه های اجتماعی شده است.

میدل ایست نیوز: اظهارات «محمد الغبان»، رئیس فراکسیون فتح در مجلس عراق، درباره درخواست کمک از امریکا باعث واکنش های متفاوتی درون نیروهای ائتلاف و در شبکه های اجتماعی شده است.

روز شنبه محمد الغبان با انتشار بیانیه ای نوشت که «همزمان با رأی اعتماد گرفتن دولت الکاظمی و حمایت بین المللی و منطقی و داخلی گسترده از آن، از ایالات متحده می خواهیم که رأی آوردن این دولت را یک پیروزی برای خود و شکست برای مخالفانش در عراق و منطقه به شمار نیاورد».

او افزود که رأی آوردن دولت الکاظمی به آن معنا بود که نیروهای سیاسی عراق منافع عراق را بر هر چیز دیگری ترجیح دادند و تأید کرد که «برای همین واشنگتن باید با اولویت دادن به عراق در کمک و حمایت در این شرایط سخت نشان دهد که به عراق توجه دارد و به ملت عراق ثابت کند که در کمک کردن به عراق جدی است و از یک گروه سیاسی دربرابر گروه دیگر جانبداری نمی کند. مردم عراق منتظرند ببینند چه کسی در عمل کنارشان می ایستد و چه فقط به حرف زدن بسنده می کند».

این اظهارات ازجمله با واکنش «احمد الکنانی» از سران عصائب اهل الحق مواجه شد که در توئیتی این اظهارات را به شدت محکوم کرد و گفت که «امریکا دشمن ازلی» است.

الکنانی خطاب به الغبان افزود که «مردانگی صداقت و ایستادگی می خواهد» و تأکید کرد که «امریکا دشمن ازلی کشورهای آزاده است و هرگز کمکی از آن نخواهیم خواست چون خود عامل وضعیت فعلی ماست». او الغبان را فردی فاقد بصیرت خواند و گفت که هرکس که انگشت اتهام را به سمت خودش بگیرد باید کنار رود.

پیش از الکنانی، «جواد الطلیباوی» از سران عصائب اهل الحق نیز تأکید کرد که «امریکا و مقاومت اسلامی قابل جمع شدن نیستند و این چیزی نیست که با مواضع سیاسی تغییر کند».

واکنش ها به حدی بود که الغبان از در توضیح درآمد و گفت که فهم منظورش به بصیرت و درایت و درک درست وقایع نیاز دارد و «کوته نظران و کسانی که عقده کنار زدن سران را دارند» از این معنا بی خبرند.

پس از آن «قیس الخزعلی» رئیس عصائب نیز وارد میدان شد و آیه ای از قرآن توئیت کرد با این مضمون که یهود و نصارا به تو رضایت نخواهند داد مگر آنکه به دینشان درآیی و افزود که امریکا و اسرائیل از ما راضی نخواهند شد مگر آنکه به سیاست آنها تن دهیم و هیهات منا الذله و از راه مقاومت بیرون نخواهیم رفت.

اما بسیاری از ناظران این موضع الغبان را چرخشی در مواضع سیاسی ائتلاف فتح که همواره به دشمنی با امریکا شناخته می شد دانسته اند.

«اثیل النجیفی»، از سران جبهه نجات و توسعه، این تغییر موضع را تلاشی برای بقا دانست.

او با انتشار توئیتی نوشت: «وقتی شعار محور ایرانی از خروج نیروهای امریکایی به همکاری با امریکا تغییر کرد، اکنون از امریکا می خواهند که به حفظ جایگاه سیاسی شان کمک کند، آنها می دانند که ملت کنارشان خواهند زد».

انتقادها از سران فتح و رئیس آن «هادی العامری» باعث ایجاد هشتگ «العامری شیخ المجاهدین» (العامری، پیر مجاهدان) در شبکه های اجتماعی شد که برخی در حمایت و برخی در انتقاد از وی از آن استفاده کردند.

منبع
ناس نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا