خبر اولسیاسی

آیا روسیه با امریکا برای اجرای عملیات علیه نیروهای وابسته به ایران در سوریه به توافق می رسد؟

روسیه اوایل ماه جاری میلادی برای اولین بار یک گشت نظامی در اطراف شهر میادین در شرق دیرالزور که تحت کنترل نیروهای وابسته به ایران است اجرا کرد.

میدل ایست نیوز: اخبار متعدد نشان می دهد که ایالات متحده تصمیم به اجرای عملیات نظامی علیه نیروهای ایرانی یا نیروهای وابسته به ایران در شرق سوریه گرفته است و قرار است این عملیات را گروه های نظامی محلی وابسته به امریکا انجام دهند.

همزمان برخی منابع تأکید می کنند که این عملیات با هماهنگی روسیه انجام خواهد شد که به نوبه خود ترجیح می دهد تأثیر و نفوذ ایران در سوریه کاسته شود.

اما منابع محلی در شرق سوریه اجرای چنین عملیاتی توسط نیروهای محلی و مشارکت «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) در آن را بعید دانسته اند.

«مضر حماد الاسعد»، عضو شورای قبایل و عشایر سوریه تأکید کرد که به احتمال قوی به زودی عملیاتی علیه نیروهای وابسته به ایران شرق سوریه اجرا خواهد شد. وی مشارکت گروه های مسلح کرد در چنین عملیات را بعید دانست و گفت که این نیروها پیش از این با همکاری در هرگونه عملیاتی علیه شبه نظامیان وابسته به ایران مخالفت کرده بودند بلکه بالاتر از این، در واگذاری این مناطق به این نیروها دست داشتند.

الاسعد گفت که واشنگتن می کوشد با جذب افرادی از جنوب حسکه و دیرالزور یک گروه نظامی عربی تشکیل دهد تا کمک نیروهای «ارتش کماندوهای انقلاب» (مغاویر الثوره) در اطراف منطقه تنف باشد.

او افزود که واشنگتن همه نیروهای تابع کردها را از میدان های نفتی العمر و کونیکو در دیرالزور دور کرده و این مناطق را به گروه های مسلح عربی متشکل از افراد محلی سپرده است و تأکید کرد که علت این اقدام نارضایتی ساکنان محلی از حضور کردها در این منطقه بود.

به گفته شخصیت عشایری سوریه ای، احزاب کرد ازجمله «اتحاد دموکراتیک» میثاقی را امضا کرده اند که به موجب با هیچ کس جز ارتش ترکیه و «ارتش آزاد سوریه» نخواهند جنگید و به موجب این میثاق با نیروهای ایرانی یا سوریه یا روسیه درگیر نخواهند شد.

این در حالی است که ائتلاف بین المللی مجموعه تازه ای از تجهیزات را به پایگاه شدادی در حومه جنوبی حسکه ارسال کرده است. ضمن آنکه چند نقطه در شرق فرات شاهد افزایش تحرکات نیروهای امریکایی بوده است.

امریکایی ها اخیرا پایگاه نظامی تازه ای در منطقه جزرات در غرب دیرالزور راه اندازی کرده و پایگاه خود در میدان نفتی حقل عمر در شرق دیرالزور را توسعه داده اند.

شبکه «دیرالزور 24» خبر داد که نیروهای روسیه در این منطقه در حال تلاش برای جذب افراد محلی عضو گروه های وابسته به ایران به سمت خود هستند.

این شبکه محلی به نقل از منابع آگاه تأکید کرد که روسیه با بهره گیری از تأخیر ایران در پرداخت حقوق ماهانه نیروهایش در سوریه  کوشیده که افراد محلی تابع این نیروها را به خود جذب کند.

براساس این گزارش، نماینده نیروهای روسیه چند روز  پیش با شماری از این رزمندگان دیدار کرده و به آنها پیشنهاد همکاری با روس ها را داده است.

این گزارش افزوده که پیشنهاد نماینده روسیه پیوستن این افراد به نیروهای تابع روسیه و فعالیت ها در پایگاه های آنها در روستای حسینیه یا منطقه پانوراما در دیرالزور با دریافت حقوق ماهانه 50 هزار لیره سوریه (کم تر از 50 دلار) است.

روسیه اوایل ماه جاری میلادی برای اولین بار یک گشت نظامی در اطراف شهر میادین در شرق دیرالزور که تحت کنترل نیروهای وابسته به ایران است اجرا کرد. این در حالی است که پیش از این نیروهای روسیه به این منطقه نزدیک نمی شدند و فقط چند پاسگاه در اطراف آن داشتند.

بسیاری ناظران این تحرکات جدید روسیه را تلاش برای تغییر مواضع نیروهای روسیه در این منطقه دانسته اند.

همزمان اخبار متعددی به گوش می رسد که نشان می دهد روسیه در پی یافتن جای پای محکم در منطقه شرقی (غرب فرات) است که در حال حاضر فقط نیروهای وابسته به ایران در آن حضور دارند.

«دیده بان حقوق بشر سوریه» اخیرا خبر داد که «ائتلافی سه جانبه با حضور اسرائیل، ائتلاف بین المللی، و روسیه شکل گرفته که هدف از آن بستن راه تهران ـ بیروت در سوریه است.

این سازمان غیر دولتی که مقر آن در لندن است تأکید کرد که چند روز پیش جلسه ای با حضور هیئت های «نیروهای دموکراتیک سوریه» و «کماندوهای انقلاب» و نیروهای یگان ویژه فعال در پایگاه تنف برگزار شد که موضوع آن اجرای عملیات علیه نیروهای وابسته به ایران با حمایت ائتلاف بین المللی علیه داعش بوده است.

براساس این گزارش، این تصمیم پس از شکست روسیه در متقاعد کردن ایران به خارج کردن نیروهایش از این منطقه گرفته شده و قرار است به جای نیروهای وابسته به ایران، نیروهای روسیه در این منطقه استقرار یابند.

هفته گذشته «مایک پومپئو»، وزیر خارجه ایالات متحده، در سفر به اسرائیل تأکید کرد که «به حکومت های سوریه وایران به روشنی گفته ایم که باید ایران از سوریه برود».

او تأکید کرد که یکی از اصلی ترین محورهای مذاکراتش با مقامات اسرائیلی «ادامه تلاش ها برای پایان دادن به حضور ایران در سوریه و نفوذ آن در کل منطقه» بوده است.

اسرائیل در هفته های گذشته حملات خود علیه نیروهای وابسته به ایران را که به صورت حملات هواپیماها و پهپادهای ناشناس انجام می شود شدت بخشیده است.

در پی این تحولات، نیروهای وابسته به ایران اخیرا برخی مواضع خود در سوریه را وانهاده اند.

در چنین شرایطی و درحالی که مقامات امریکایی از «موفقیت» در فشار حداکثری علیه ایران سخن می‌ گویند، به نظر می آید تنها مانع پیش روی آغاز عملیات نیروهای وابسته به امریکا علیه نیروهای وابسته به ایران در سوریه نهایی شدن تفاهمات با روس هاست.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا