خبر اولسیاسی

تشکیل کمیته ای دولتی برای تهیه فهرست دقیق اسامی قربانیان تظاهرات در عراق

نخست وزیر عراق، دستور تشکیل کمیته ای دولتی برای تهیه فهرست دقیقی از اسامی شهدا، مجروحان و افراد نقص عضو شده تظاهرات کنندگان یا نیروهای امنیتی در تظاهرات ملی عراق را صادر کرد.

میدل ایست نیوز: «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق، امروز دوشنبه، دستور تشکیل کمیته ای دولتی برای تهیه فهرست دقیقی از اسامی شهدا، مجروحان و افراد نقص عضو شده تظاهرات کنندگان یا نیروهای امنیتی در تظاهرات ملی عراق را صادر کرد.

در بیانیه دفتر اطلاع رسانی الکاظمی آمده است: «این فهرست برنامه ریزی شده، از تاریخ یک اکتبر 2019 تا 18 مه 2020 را در بر خواهد گرفت و در رسانه منتشر می شود و برای بزرگداشت شهدا، اعتبار بخشیدن به آنها و جبران برای خانواده های قربانیان تهیه خواهد شد.»

نخست وزیر عراق مسئولیت تهیه این فهرست با همکاری نهادهای مختلف دولتی و سازمان های عراقی و بین المللی برای تضمین صحت و دقت اطلاعات بر عهده کمیته ای تخصصی و وابسته به دفتر خود گذاشت.

این فهرست پس از آماده سازی اولین تلاش رسمی دولت عراق برای سندسازی قربانیان تظاهرات در عراق محسوب می شود.

در بیانیه دفتر نخست وزیری عراق اشاره شده است که تهیه این فهرست در پاسخ به یکی از وعده های اساسی که در برنامه دولت الکاظمی آمده است انجام خواهد شد.

این وعده در برنامه دولت که توسط پارلمان در 7 مه به آن رای اعتماد داده شد متعلق به شروع موجی گسترده از تحقیق و تفحص و بازپرسی در خصوص حوادث خشونت بار مرتبط با تظاهرات و توجه به خانواده های شهدا و متکفل شدن درمان مجروحان است.

پیش از این نیز الکاظمی دستور آزادی تمام افراد بازداشت شده مرتبط با تظاهرات اخیر در عراق به غیر از افرادی که دستشان به خون ملت عراق آغشته است صادر کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا