خبر اولسیاسی

از سر گرفته شدن تظاهرات ضد حکومتی در چند منطقه سوریه در پی کاهش ارزش لیره

در پی کاهش بی سابقه ارزش لیره سوریه دربرابر دلار استان های درعا و سویداء در سوریه شاهد تظاهرات ضد دولتی بودند.

میدل ایست نیوز: در پی کاهش بی سابقه ارزش لیره سوریه دربرابر دلار که یکی از پیامدهای زودهنگام اجرای «قانون قیصر» در آینده نزدیک دانسته می شود، استان های درعا و سویداء در سوریه شاهد تظاهرات ضد دولتی بود.

به گزارش روزنامه «الاخبار»، شهر سویداء در جنوب سوریه شاهد تظاهراتی گسترده بود که حدود 2 ساعت طول کشید و نیروهای امنیتی هیچ تلاشی برای متفرق کردن تظاهرات کنندگان نشان ندادند.

این تظاهرات در پی فراخوانی برای واداشتن دولت به ایجاد راه حلی برای کاهش بی سابقه قیمت لیره آغاز شد اما خیلی زود به تظاهراتی سیاسی علیه دولت تبدیل شد که به گزارش «الاخبار» شباهت بسیاری با تظاهراتی داشت که در سال 2011 در سوریه برگزار شد.

فراخوان این تظاهرات از هفته گذشته از طریق شبکه های اجتماعی و با استفاده از هشتگ «بدنا نعیش» (می خواهیم زندگی کنیم) راه افتاد و در آن از صاحبان مغازه ها خواسته شد که تا زمان یافتن راه حل برای مشکلات کسب و کار خود را تعطیل کنند.

جدا از سویداء، چند شهر در  استان درعا نیز شاهد تظاهراتی مشابه بود که آن تظاهرات نیز شاهد تنش خاصی نبود.

شعارها در این تظاهرات هم در آغاز اقتصادی بود اما بعد با مطالبه «اخراج روسیه و ایران از سوریه» و توقف «حمایت از حزب الله» و «اخراج فلسطینیان» و همچنین شعار تغییر نظام همراه شد.

منابع محلی تأکید کرده اند که وضعیت امنیتی سویداء تا اواخر شب ملتهب بود و فراخوان هایی برای ادامه آن صادر می شد.

استان های دیگر سوریه نیز شاهد بسته شدن بسیاری از فروشگاه ها از ترس ضرر بیشتر به علت کاهش ارزش لیره بود.

منابع محلی خبر داده اند که قیمت دلار طی دو هفته از 1900 لیره به 2850 لیره رسیده است که به گفته ناظران از اولین پیامدهای اجرای قانون قیصر ازسوی ایالات متحده است.

«جسیکا لاوسون»، مدیر برنامه جهانی غذا، به خبرگزاری «فرانس پرس» گفت که کاهش ارزش لیره به معنای افزایش قیمت کالاهای اساسی وارداتی مانند برنج و عدس و ماکارونی است و این باعث فقر و گرسنگی اقشار بیشتری در جامعه سوریه می شود.

در این میان سفارت ایالات متحده در سوریه با انتشار توئیتی تأکید کرد که این بحران اقتصادی ربطی به تحریم های امریکا و اتحادیه اروپا ندارد.

در این توئیت آمده که آنچه زیرساخت های اقتصاد سوریه را نابود کرده جنگ ویرانگر در این کشور است و نه تحریم های امریکا و اروپا.

از سوی دیگر، «جیمز جفری»، فرستاده ویژه ایالات متحده در امور سوریه، خبر داد که کشورش پیشنهادهایی به دولت سوریه برای خروج از این بحران داده است.

جفری در اظهاراتی تأکید کرد که کاهش ارزش لیره نشان می دهد که روسیه و ایران دیگر توانایی ایستادن پشت دولت سوریه را ندارند و دولت سوریه هم دیگر امکان پولشویی ازطریق بانک های لبنان را ندارد.

او گفت که ایالات متحده به «بشار اسد» درباره نحوه خروج از این بحران پیشنهادی داده و افزود که اگر ملت سوریه برایش مهم باشد این پیشنهاد را می پذیرد.

جفری درباره جزئیات این پیشنهاد سخنی نگفت اما اظهار داشت که واشنگتن می خواهد که یک روند سیاسی در سوریه شکل بگیرد و این لزوما به معنایی تغییر حکومت سوریه نیست بلکه باید عملکرد حکومت تغییر کند و دیگر «پناهگاه گروه های تروریستی» نباشد و اجازه ندهد که خاک سوریه به پایگاهی برای گسترش نفوذ ایران در منطقه تبدیل شود.

جفری تأکید کرد که  «قانون قیصر» که به زودی اجرا خواهد شد به صورت اتوماتیک هرگونه فعالیت اقتصادی و هرگونه تعامل با حکومت ایران را شامل خواهد شد.

منبع
الاخبار

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا