سرخط خبرهاسیاسی

گرفتاری‌های «بشار اسد» پس از 20 سال حکمرانی

روزنامه فرانسوی لیبراسیون در گزارشی تحت عنوان «وضعیت دشوار بشار اسد پس از 20 حکمرانی» به گرفتاری‌های انباشت شده دولت سوریه طی سالیان اخیر پرداخت.

میدل ایست نیوز: روزنامه فرانسوی لیبراسیون در گزارشی تحت عنوان «وضعیت دشوار بشار اسد پس از 20 حکمرانی» نوشت گرفتاری‌ها همزمان با تداوم تحریم‌های بین‌المللی و بحران اقتصادی کمرشکن، اختلافات موجود در ساختار سیاسی، انتقادات روسیه و ایران از وی و تظاهرات مردمی کار را برای نظام سوریه سخت کرده است.

این روزنامه فرانسوی افزود: اسد که در هفته جاری به بیست‌مین سالگرد ریاست جمهوری خود پس از درگذشت «حافظ اسد» پدرش گام می‌گذارد، پس از گذشت 9 سال از جنگ ویرانگر داخلی با چنددستگی و اختلافات سر بر آورده در حلقه اصلی قدرت که امور دولت را از سال 1970 در دست دارد، دست به گریبان است.

اختلافات روی داده با «رامی مخلوف»، پسر دایی خود که بزرگترین قدرت اقتصادی سوریه از بیست سال گذشته به شمار می‌رود، برای مردم سوریه، حجم فساد و دست‌اندازی طرف‌های متنفذ به منابع کشور را ثابت می‌کند همچنین این امر منجر به بروز چنددستگی در میان طائفه علوی می‌شود که تاکنون ده‌ها هزار تن از آنها در نبرد برای حفظ نظام جان خود را از دست داده‌اند.

لیبراسیون ادامه داد: پس از 9 سال از جنگ سوریه، نظام بشار اسد نتوانسته سیطره خود بر همه اراضی سوریه را اعمال کند و هنوز مناطقی نظیر شمال شرق سوریه تحت اداره کُردها است و نیمی از استان ادلب در شمال غرب کشور خارج از کنترل دولت سوریه قرار دارد که بازیابی آن از اولویت‌های دمشق است و با حمایت روسیه و غیبت ایران حملاتی را برای بازپس‌گیری آن انجام داده است چرا که این منطقه برای تهران از اولویت برخوردار نیست.

بمباران هوایی روسیه و سوریه در ادلب منجر به فاجعه‌ای انسانی شده طوری که نزدیک به یک میلیون غیرنظامی به شمال سوریه به سمت مرزهای ترکیه فرار کرده‌اند، مناطقی که مملو از اردوگاه‌ها و چادرهای آوارگان سوری است، اقدامی که ترکیه آن را با ارسال تجهیزات نظامی به سوریه پاسخ داد، در ماه مارس، ترکیه و روسیه توافق آتش‌بس امضا کردند که به موجب آن، دو کشور گشتی‌های نظامی مشترکی در مسیر M4 ایجاد کردند، مسیری که دمشق را به حلب وصل می کند.

از آن هنگام علیرغم حمله هوایی روسیه در ژوئن کنونی که برای نخستین بار از زمان آتش‌بس با هدف ممانعت از نزدیک شدن گروه‌های تروریستی به مسیر M4 انجام شد، درگیری‌ها و حملات هوایی تا حد زیادی کاهش یافته است.

از سوی دیگر، معضلات اقتصادی و معیشتی شدید منجر به از سرگیری اعتراضات عمومی شده است به طوری که روز یکشنبه گذشته هزاران تن در شهر ادلب شعارهایی علیه نظام سوریه و شخص «ابومحمد الجولانی»، سرکرده هیات تحریر الشام که کنترل ادلب را در دست دارد، اقدام به برگزاری تظاهرات کردند.

این تظاهرات همچنین در مناطق تحت کنترل نظام سوریه هم انجام شد و در پی کاهش بی سابقه ارزش لیره سوریه دربرابر دلار که یکی از پیامدهای زودهنگام اجرای «قانون قیصر» در آینده نزدیک دانسته می شود، استان های درعا و سویداء در سوریه شاهد تظاهرات ضد دولتی بود.

شهر سویداء در جنوب سوریه نیز شاهد تظاهراتی گسترده بود که حدود 2 ساعت طول کشید و نیروهای امنیتی هیچ تلاشی برای متفرق کردن تظاهرات کنندگان نشان ندادند.

این تظاهرات در پی فراخوانی برای واداشتن دولت به ایجاد راه حلی برای کاهش بی سابقه قیمت لیره آغاز شد اما خیلی زود به تظاهراتی سیاسی علیه دولت تبدیل شد که شباهت بسیاری با تظاهراتی داشت که در سال 2011 در سوریه برگزار شد.

فراخوان این تظاهرات از هفته گذشته از طریق شبکه های اجتماعی و با استفاده از هشتگ «بدنا نعیش» (می خواهیم زندگی کنیم) راه افتاد و در آن از صاحبان مغازه ها خواسته شد که تا زمان یافتن راه حل برای مشکلات کسب و کار خود را تعطیل کنند.

جدا از سویداء، چند شهر در استان درعا نیز شاهد تظاهراتی مشابه بود که آن تظاهرات نیز شاهد تنش خاصی نبود.

شعارها در این تظاهرات هم در آغاز اقتصادی بود اما بعد با مطالبه «اخراج روسیه و ایران از سوریه» و توقف «حمایت از حزب الله» و «اخراج فلسطینیان» و همچنین شعار تغییر نظام همراه شد.

منبع
القدس العربی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا