سرخط خبرهاسیاسی

عضو ارشد جنبش الفتح: 8 کشور اروپایی آماده به رسمیت شناختن کشور فلسطین هستند

عضو کمیته مرکزی جنبش الفتح اعلام کرد هشت کشور اروپایی آمادگی خود را برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین ابراز کرده اند.

میدل ایست نیوز: «عزام الاحمد»، عضو کمیته مرکزی جنبش الفتح اعلام کرد هشت کشور اروپایی آمادگی خود را برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین به صورت جدا از اتحادیه اروپا در واکنش به طرح‌های توسعه‌طلبانه اسرائیل و حمایت از فلسطین اعلام کرده اند.

الاحمد در گفت‌وگو با رادیو «صوت فلسطین» تاکید کرد اتحادیه اروپا با طرح الحاق‌گرایانه اسرائیل مخالف است و تهدید کرده است در صورت عملی شدن این طرح، تحریم‌هایی علیه اسرائیل اتخاذ کند.

وی افزود: کشورهایی در اتحادیه اروپا خواهان به رسمیت شناختن کشور فلسطین در چارچوب مرزهای سال 1967 به پایتختی بیت المقدس شرقی است.

با وجود اینکه الاحمد اسامی این کشورها را ذکر نکرد اما منابع آگاه اعلام کرده اند از جمله این هشت کشور، فرانسه، اسپانیا، ایرلند، دانمارک و لوکزامبورگ است.

این امر با تحولات مربوط به ابتکار تشکیلات خودگردان فلسطین در ارتباط است که پیشتر در ابتکاری از سازمان ملل و کمیته چهارگانه خواسته بود کنفرانس بین المللی صلحی برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین در چارچوب مرزهای سال 1967 تشکیل دهند.

عضو کمیته مرکزی جنبش الفتح در این باره اظهار داشت فلسطین برای برگزاری نشست‌هایی در سازمان ملل از جمله مجمع عمومی و شورای امنیت برای اتخاذ تصمیم مهم به منظور ساماندهی نشست بین المللی صلح و لغو نهایی تصمیم الحاق گرایانه اسرائیل و نه تعویق آن تلاش می کند.

در همین ارتباط، «محمد اشتیه»، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین، روز سه‌شنبه گذشته گفت که فلسطینی‌ها در پاسخ به طرح امریکا برای حل و فصل بحران خاورمیانه، پیشنهادی را شامل تشکیل «کشور مستقل و غیرنظامی فلسطین» و برخی اصلاحات جزئی ضروری در مرزهای موجود با اسرائیل، خطاب به ایالات متحده، اتحادیه اروپا، روسیه و سازمان ملل متحد ارسال کرده‌اند.

اشتیه در جریان کنفرانس خبری روز سه‌شنبه خود هشدار داد که اگر پروژه دولت بنیامین نتانیاهو برای الحاق کرانه باختری به خاک اسرائیل آغاز شود، نه تنها هرگونه امکان صلح میان دو طرف از میان می‌رود، بلکه اجماع سه جانبه فلسطینی، منطقه‌ای و بین‌المللی برای حل بحران موجود به پایان می‌رسد.

«هایکو ماس»، وزیر امور خارجه آلمان پیشتر در دیدار با «بنیامین نتانیاهو» نسبت به پیامدهای اجرای طرح انضمام زمین های کرانه باختری به اسرائیل هشدار داد.

ماس در این دیدار که چهارشنبه شب (10 ژوئن) انجام شد به نتانیاهو گفت که برخی کشورهای اتحادیه اروپا برنامه تحریم اسرائیل و به رسمیت شناختن دولت فلسطینی را در صورت اجرای طرح اسرائیل در نظر گرفته اند.

او گفت که آلمان از تحریم اسرائیل حمایت نمی کند اما برخی کشورهای اروپایی اتحادیه اروپا را به این سمت می کشانند.

منبع
القدس العربی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا