اجتماعیاقتصادیخبر اول

افزایش نگران کننده آمار جرم و جنایت در لبنان

موارد جنایت قتل در لبنان در 5 ماه نخست 2020 نسبت به بازه زمانی مشابه در سال 2019 شاهد افزایش 82 درصدی بوده است.

میدل ایست نیوز: آمارهای رسمی جرم و جنایت در لبنان نشان دهنده وضعیت سخت ناشی از چند سال نابه سامانی مالی و اقتصادی در این کشور است.

روزنامه «الشرق الاوسط» به آمارهای نیروهای امنیت داخلی لبنان دست یافته که نشان می دهد که موارد جنایت قتل در لبنان در 5 ماه نخست 2020 نسبت به بازه زمانی مشابه در سال 2019 شاهد افزایش 82 درصدی و موارد سرقت شاهد افزایش 58.6 درصدی و موارد غارت شاهد افزایش 150 درصدی بوده و موارد جیب بری 56.8 درصد کاهش و خودکشی 28.2 درصد کاهش داشته است.

منابع امنیتی تأکید می کنند که با وجود افزایش آمارها این وضعیت به معنای آن نیست که اوضاع امنیتی از کنترل خارج شده است.

منابع آگاه در لبنان به «الشرق الاوسط» گفته اند که این آمارها تا حدی شبیه آمارها در سال های 2013-2014 است.

این منابع گفته اند که بازداشت بسیاری از عاملان این جرم ها و بازپرسی از آنها نشان داده که علت اکثر آنها شرایط روانی ناشی از محدودیت های کرونا و اوضاع نابه سامان اقتصادی است.

این منابع تأکید می کنند که راه کنترل این وضعت سروسامان به بحران اقتصادی و اجتماعی در لبنان است.

بسیاری ناظران با توجه به تحولات جاری در لبنان نسبت به افزایش این آمار در آینده نزدیک ابراز نگرانی می کنند به خصوص که با تعطیلی بسیاری از شرکت ها و مراکز اقتصادی، این کشور گرفتار افزایش بی سابقه آمار بیکاری شده است.

«شرکت بین المللی اطلاعات» در گزارشی اعلام کرد که شمار افراد فاقد شغل در 17 اکتبر 2019 (روز آغاز تظاهرات اعتراضی در لبنان) حدود 350 هزار نفر معادل 25 درصد نیروی کار بوده که این آمار در حال حاضر به 430 هزار نفر معادل 32 درصد رسیده و پیش بینی می شود که این آمار در آینده نزدیک به یک میلیون نفر یعنی 65 درصد نیروهای نیروی کار برسد.

موضوعی که در این پیش بینی مد نظر قرار گرفته آن است که به علت ناتوانی خانواده ها از تأمین هزینه های بالای مدارس خصوصی، 10-15 هزار معلم و کارمند این مدارس بی کار شوند. ضمن آنکه بسیاری از هتل ها و رستوران ها و کافه ها و مراکز خدمات گردشگری هم تعطیل خواهند شد که دست کم 50 هزار نیروی کار را بیکار خواهد کرد.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا