خبر اولسرخط خبرها

جزئیاتی از طرح صلح پیشنهادی فلسطینیان به جای «معامله قرن»

نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین در اوایل ماه ژوئن تأکید کرد که فلسطین پیشنهادی دربرابر طرح صلح پیشنهادی «دونالد ترامپ» مطرح کرده است.

میدل ایست نیوز: خبرگزاری «فرانس پرس» به اسنادی دست یافته که نشان می دهد حکومت تشکیلات خودگردان فلسطین برای ازسرگیری مذاکرات با اسرائیل و پذیرش برخی تغییرات جزئی در مرزهای خود ابراز آمادگی کرده است.

پیش از این «محمد اشتیه»، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین، در اوایل ماه ژوئن تأکید کرد که فلسطین پیشنهادی دربرابر طرح صلح پیشنهادی «دونالد ترامپ» مطرح کرده است. او درباره جزئیات این پیشنهاد سخنی نگفت.

براساس اسنادی که «فرانس پرس» به آنها دست یافته در این طرح پیشنهادی فلسطینیان که در اختیار سازمان ملل، روسیه، اتحادیه اروپا، و ایالات متحده قرار گرفته فلسطینیان برای ازسرگیری «مذاکرات رودرروی دوجانبه» از آن جایی که پیش تر متوقف شده بود ابراز آمادگی کرده اند.

این گزارش افزوده که در این طرح 4 صفحه ای تأکید شده که هیچ طرفی بیش از فلسطینیان از صلح با اسرائیل سود نخواهد برد همچنان که هیچ طرفی به اندازه فلسطین از نبود صلح آسیب نخواهد داد.

براساس این سند، فلسطینیان اعلام آمادگی کرده اند که کشور مستقلشان با محدودیت تجهیزات نظامی و با پلیس قدرتمندی که قانون و نظم را به همه تحمیل کند و حضور طرف سومی (ازسوی سازمان ملل) که احترام به توافقات صلح را در مرزها و در مسائل امنیتی تضمین کند بپذیرند.

در این سند همچنین فلسطینی ها تأکید کرده اند که برای مذاکره و توافق دوجانبه درباره برخی تغییرات جزئی در مرزهای 1967 آماده اند.

پیش از این اشتیه نیز گفته بود که تبادل اراضی میان اسرائیل و فلسطین باید به لحاظ «حجم و ارزش» کاملا برابر باشد.

در موضوع قدس نیز که از اصلی ترین مسائل مورد اختلاف است، تشکیلات خودگردان فلسطین بر موضع خود درباره تعیین قدس شرقی به عنوان پایتخت خود تأکید کرده است.

این سند افزوده که اگر اسرائیل در پی انضمام هر بخشی از اراضی فلسطینی برآید همه توافق نامه های امضاشده میان دو کشور ملغا خواهد شد.

اسرائیل در طرح الحاق کرانه باختری در نظر دارد که علاوه بر شهرک های خود در کرانه باختری حدود 30 درصد از اراضی این منطقه در دشت اردن را تصرف کند.

2.8 میلیون فلسطینی در کرانه باختری و 450 هزار یهودی در شهرک های غیر قانونی این منطقه زندگی می کنند.

این طرح اسرائیل با مخالفت های بسیاری درون خود اسرائیل ازجمله میان حزب متحد دولت به رهبری «بنی گانتس» مواجه شده است.

منبع
الحره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا