خبر اولسرخط خبرها

وزیر اسبق دارایی عراق از اتهامات مربوط به تروریسم تبرئه شد

شورای عالی قضایی عراق از تبرئه «رافع العیساوی»، وزیر دارایی اسبق عراق، و مختومه شدن همه پرونده های وی خبر داد.

میدل ایست نیوز: شورای عالی قضایی عراق از تبرئه «رافع العیساوی»، وزیر دارایی اسبق، و مختومه شدن همه پرونده های وی در موضوعات مربوط به تروریسم خبر داد.

این شورا روز سه شنبه با صدور بیانیه ای تأکید کرد که «دادگاه بازپرسی تخصصی پرونده های تروریستی در رصافه پس از انجام بازپرسی های لازم با رافع العیساوی و با توجه به انکار همه اتهامات ازجانب متهم و نظر به اینکه تنها مدرک ارائه شده علیه وی اظهارات یک متهم بوده که پس از تدوین اظهاراتش سخنان خود را تغییر داده و درنتیجه همه مدارک دال بر اتهام منتفی شده و بر همین اساس حکم به آزادی متهم و مختومه شدن همه پرونده های وی به صورت موقت به موجب قانون دادگاه جزایی داده است.

در این بیانیه افزوده شده که درباره احکام غیابی صادرشده درباره العیساوی که به فساد اداری مربوط می شود، با توجه به این متهم شخصا خود را به دستگاه قضایی معرفی و به احکام یادشده اعتراض کرده، اعتراض وی پذیرفته شده و با قید کفالت از زندان آزاد شده تا روند بررسی مجدد پرونده وی در دادگاه آغاز شود.

رافع العیساوی، وزیر دارایی دولت «نوری المالکی» پیش از این با حضور در دادگاه مبارزه با تروریسم خود را به دادگاه معرفی کرد و نظر به احکام غیابی صادره علیه وی بازداشت شد.

برخی گروه ها ازجمله حزب الدعوه به رهبری «نوری المالکی» نسبت به آنچه فشار بر دستگاه قضایی علیه العیساوی خواندند هشدار داده و از این دستگاه خواستند که با حکم شجاعانه خود «مانع از بازگشت بعثی ها به عراق شود».

برخی گروه های مسلح شیعی نیز تهدید کردند که در صورت تبرئه العیساوی دست به سلاح خواهند برد.

براساس قانون جزایی عراق کسانی که بیش از 5 سال از صدور حکم غیابی برای آنها گذشته باشد می توانند خواستار اعاده دادرسی شوند که این اعاده دادرسی براساس شواهد و مدارک و اسناد و دفاع متهم انجام خواهد شد.

رافع العیساوی که در دولت «نوری المالکی» سمت وزارت دارایی را داشت در مارس 2013 در تحصن جمع عظیمی از مردم رمادی در استان انبار کناره گیری خود از وزارت را اعلام کرد. این کناره گیری با اتهام فساد وی ازسوی دولت همراه شد. این تجمعات به شکل گیری گروه تروریستی داعش و سقوط حدود یک سوم خاک عراق انجامید.

منبع
السومریه نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا