سرخط خبرهاسیاسی

دو پیش‌شرط مهم «سعد الحریری» برای بازگشت به نخست‌وزیری لبنان

جریان المستقبل لبنان بازگشت «سعد الحریری» به نخست‌وزیری را دور از ذهن ندانست و آن را در گرو تحقق شروطی معین اعلام کرد.

میدل ایست نیوز: «سعد الحریری»، رئیس جریان المستقبل لبنان بازگشت به منصب نخست‌وزیری این کشور که در جریان اعتراضات مردمی در 29 اکتبر سرنگون شد را دور از ذهن ندانست و آن را در گرو تحقق شروطی معین اعلام کرد.

الحریری روز گذشته در گفت‌وگو با روزنامه‌نگاران تاکید کرد: لبنان نیازمند روش مدیریتی کاملا متفاوتی است، اگر از سهم‌خواهی سیاسی و طائفی فاصله نگیریم، هیچ چیزی تغییر نخواهد کرد، خلأ موجود نابودکننده و فرصت نجات کشور و راهکار ساخت لبنان بر اساس شیوه‌های جدید هنوز پابرجاست.

در همین رابطه، «مصطفی علوش»، عضو دفتر سیاسی جریان المستقبل در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: «از شروط بازگشت الحریری، تشکیل دولتی بدون حضور جبران باسیل، رئیس جریان ملی آزاد و وزرای وابسته به حزب الله است. دولت جدید باید از متخصصان و افراد شایسته قادر به ایجاد برون‌رفت از بحران مخاطره‌آمیز کنونی تشکیل شود و هیچ گونه خط قرمزی فرا روی دولت وجود نداشته باشد.»

مشکلات اقتصادی لبنان و کاهش شدید ارزش پول ملی این کشور باعث شده که لبنان نتواند سوخت لازم برای راه انداختن نیروگاه های خود را تأمین کند.

همزمان دولت لبنان افزایش 33 درصدی قیمت نان را اعلام کرد.

کمبود نان و اعتصاب توزیع کنندگان باعث ایجاد صف های طولانی نان در لبنان شده بود. قیمت نان در لبنان از سال ها پیش 1500 لیره بوده که معادل یک دلار بوده اما اکنون دلار به 8 هزار لیره رسیده است و این باعث شده که نانوایان تولید نان را به صرفه ندانند.

در نتیجه این وضعیت «راوول نعمه»، وزیر اقتصاد لبنان در جلسه هیئت وزیران اعلام کرد که قیمت نان 900 گرمی با احتساب یارانه از روز چهارشنبه (اول ژوئیه) 2هزار لیره خواهد بود.

در همین جلسه «حسان دیاب»، نخست وزیر لبنان، تأکید کرد که این کشور دیگر امکان برعهده گرفتن هزینه های آوارگان سوریه ای را ندارد. شمار آوارگان سوریه ای در لبنان یک میلیون نفر است که یک چهارم جمعیت لبنان را تشکیل می دهد.

در پی تصمیم دولت لبنان برای افزایش قیمت نان معترضان به خیابان ها ریخته و خیابان های غرب بیروت و نیز بزرگراه بیروت به جنوب لبنان را بستند.

صیدا و طرابلس نیز شاهد اعتراضات و تظاهرات مردم به افزایش قیمت نان بود.

ازسوی دیگر، فرماندهی ارتش لبنان اعلام کرد که با توجه شرایط دشوار معیشتی در لبنان، گوشت از غذای نیروهای ارتش در حین خدمت حذف می شود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا