سرخط خبرهاسیاسی

فشار عربستان به کانادا برای بازگرداندن یک افسر اطلاعاتی سابق

عربستان تلاش می کند با فشار به کانادا یک افسر اطلاعاتی سابق خود که اطلاعات مهمی از مسائل مالی خاندان سلطنتی دارد را به کشور بازگرداند.

میدل ایست نیوز: یک روزنامه کانادایی نوشت ریاض برای بازگرداندن یک افسر اطلاعات عربستان که به کانادا پناهنده شده است، به کانادا فشار می آورد.

روزنامه «گلوب اند میل» (Globe and Mail) امروز به نقل از برخی منابع گفت: مقامات عربستان تلاش کردند «سعد الجبری»، افسر اطلاعات عربستان را از طریق صدور حکم توقیف وی توسط پلیس بین الملل (اینترپل) دستگیر کنند.

این منابع افزودند ریاض یک هیئت را در سال 2018 برای درخواست بازگرداندن الجبری به کانادا فرستاده بود اما از آنجایی که به هدف خود نرسید بار دیگر با ارائه درخواستی رسمی در 2019 خواستار بازگرداندن این افسر اطلاعاتی شد.

با توجه به اینکه این افسر اطلاعاتی 61 ساله اطلاعات حساس و کاملی درباره مسائل مالی افراد خانواده سلطنتی در عربستان دارد توسط مقامات این کشور تحت تعقیب است.

اما پس از آنکه وی در سال 2017 به کانادا رفته و آنجا درخواست پناهندگی داده است در برابر این فشارها برای بازگرداندن وی مقاومت کرد.

سرتیپ الجبری در زمان ولیعهدی محمد بن نایف منصب عالی در اطلاعات عربستان داشت.

وی از سال 2017 و پس از ولیعهدی محمد بن سلمان در شهر تورنتو کانادا زندگی می کند.

پرونده الجبری یکی از دلایل تنش های دیپلماتیک میان عربستان و کانادا است زیرا بن سلمان، الجبری را که افسر سابق اطلاعات بوده با توجه به اطلاعاتی که از پرونده های مهمی دارد تهدید به شمار می آورد.

پیش از این مقامات عربستان در دو هفته گذشته دو فرزند الجبری را شاید برای فشار بر وی برای بازگشت به کشور دستگیر کرده بودند.

در ابتدای ماه مه نیز برادر الجبری را دستگیر کرده بودند.

منبع
الخلیج اونلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا