خبر اولسیاسی

تلاش روسیه برای گرفتن نقشی پررنگ تر در مناقشه فلسطین و اسرائیل

مسکو در حال حاضر تلاش ها برای احیای کمیته چهارجانبه را هدایت می کند که هدف از آن برگزاری کنفرانس بین المللی صلح برای ازسرگیری مذاکرات فلسطین و اسرائیل است.

میدل ایست نیوز: فلسطینیان با همه توان می کوشند که سه دهه انحصار امریکا در ابتکار طرح برای صلح را بشکنند و سازوکاری بین المللی و چندجانبه برای حمایت از مذاکرات با اسرائیل ایجاد کنند.

آنها می خواهند که این مذاکرات براساس قطع نامه های سازمان ملل و در یک جدول زمانی مشخص باشد. آنان بیش از دو سال است که به دولت امریکا به چشم شریک اسرائیل در طرح هایش برای شکست تلاش های فلسطینان برای تعیین سرنوشت و برقراری کشور فلسطین نگاه می کنند.

طرح ترامپ

طرح ترامپ که «معامله قرن» خوانده می شود و فلسطینیان به شدت با آن مخالف اند بر تشکیل جزایری جدا از هم در کرانه باختری و نوار غزه تأکید می کند و به اسرائیل اجازه می دهد که بخش های گسترده ای از کرانه باختری را برای خود بردارد و قدس را هم یکباره پایتخت خود کند.

پافشاری واشنگتن و تل آویو برسر اینکه تنها مرجع مذاکرات طرح «دونالد ترامپ» موسوم به معامله قرن باشد و پافشاری فلسطینیان بر مخالفت با این طرح باعث شده که مذاکرات صلح به بن بست برسد.

اما سازمان آزادیبخش فلسطین می کوشد که از مخالفت روسیه و اتحادیه اروپا و سازمان ملل (دیگر اعضای کمیته چهارجانبه صلح در خاورمیانه) با طرح ترامپ بهره برداری و کنفرانس بین المللی صلح با حضور امریکا را برگزار کند که در صورت موفقیت انحصار حمایت از مذاکرات صلح را از امریکا خارج می کند.

رئیس جمهور روسیه اخیرا در تماس تلفنی با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تأکید کرد که کشورش از تحقق صلح بر پایه راه حل دو کشوری و براساس قطع نامه های بین المللی حمایت می کند و خواستار احیای روند مذاکرات صلح بر همین اساس و زیر نظر کمیته چهارجانبه و با حضور کشورهای دیگر شد.

به گفته «عزام الاحمد»، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین، مسکو در حال حاضر تلاش ها برای احیای کمیته چهارجانبه را هدایت می کند و هدف از این اقدامات برگزاری کنفرانس بین المللی صلح برای ازسرگیری مذاکرات فلسطین و اسرائیل براساس قطع نامه های سازمان ملل و تعیین جدول زمانی برای پایان اشغالگری است.

کمیته چهارجانبه

الاحمد تأکید می کند که فلسطینیان با پیشنهاد روسیه برای ازسرگیری فعالیت کمیته چهارجانبه بدون کنار گذاشتن ایالات متحده موافق اند. به گفته وی سه عضو دیگر این کمیته مخالف مبنا قرار دادن معامله قرن در این مذاکرات هستند و مذاکرات برای برگزاری کنفرانس بین المللی ادامه دارد.

وزارت خارجه روسیه پیش از این به تل آویو درباره اجرای طرح الحاق زمین های کرانه باختری هشدار داد و تأکید کرد که این اقدام ضمن اینکه امکان رسیدن به راه حل دو کشوری را منتفی می کند به احتمال قوی باعث دور تازه ای از خشونت ها در منطقه خواهد شد.

ازسوی دیگر، «هانی شادی»، کارشناس امور روسیه، می گوید که روسیه امکانات تأثیر بر اسرائیل جهت عقب نشینی از طرح الحاق و پایبندی به قطع نامه های شورای امنیتی را ندارد.

به نظر وی اوج کاری که از دست روسیه بر می آید حمایت معنوی تشکیلات خودگردان و مخالفت با طرح الحاق است و «بعید است که روسیه دست به اقدامی واقعی بزند چون می داند که گزینه هایش محدود است و نمی خواهد به روابطش با تل آویو آسیب بزند».

«نبیل عمرو»، وزیر سابق فلسطینی، نیز تأکید می کند که روسیه چیزی برای ارائه کردن در روند صلح ندارد هرچند می تواند نقش مهمی در تقویت فعالیت های بین المللی فلسطینیان داشته باشد.

به نظر عمرو حضور روسیه در سوریه و لیبی و تلاش آن برای افزایش نفوذ در منطقه ممکن است باعث شود که روسیه بر نقش خود در مناقشه فلسطین و اسرائیل بیفزاید، به خصوص  اگر روابط روسیه با کشورهای عربی تقویت شود.

عمرو که پیش تر سفیر فلسطین در مسکو بوده می گوید که مناسبات مسکو و تل آویو صرفا به هماهنگی در مسائل سوریه منحصر می شود.

منبع
ايندیپندنت

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا