خبر اولسرخط خبرها

دیوان بین المللی دادگستری در اختلاف با کشورهای عربی به نفع قطر رای داد

تمامی ۱۶ قاضی دیوان بین المللی دادگستری در حکم خود گفتند اعتراض همسایگان قطر به تصمیم‌های سازمان بین المللی هوانوردی غیرقانونی است.

میدل ایست نیوز: دیوان بین المللی دادگستری، عالی‌ترین مرجع حل اختلاف بین کشورهای جهان، در مورد اختلاف قطر با کشورهای عربی خلیج که این کشور را محاصره هوایی کرده اند به نفع قطر رای داد.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر در سال ۲۰۱۷ با متهم کردن حکومت قطر به حمایت از افراط گرایی و ایران مناسبات دیپلماتیک، روابط تجاری و حمل و نقل با قطر را متوقف کردند. قطر این اتهام را تکذیب کرده و می گوید هدف از محاصره و تحریم تضعیف استقلال این کشور است.

تمامی ۱۶ قاضی دیوان بین المللی دادگستری در حکم خود گفتند اعتراض همسایگان قطر به تصمیم‌های سازمان بین المللی هوانوردی غیرقانونی است و این نکته را تایید کردند که مرجع تصمیم گیری در مورد اختلافات بر سر حریم هوایی سازمان بین المللی هوانوردی است.

دولت قطر در شکایتی به این سازمان به مسدود شدن حریم هوایی آن کشور اعتراض کرد و بررسی این پرونده هنوز ادامه دارد.

حریم هوایی قطر بسیار محدود است و این کشور برای انجام پروازهای خود از حریم هوایی ایران استفاده می کند.

دولت قطر ضمن استقبال از تصمیم روز سه شنبه دیوان بین المللی دادگستری گفت: «ما حق خود می دانيم که در اعتراض به محدودیت‌های هوایی که از سوی عربستان سعودی، بحرین و امارات متحده عربی وضع شده به نهاد هوانوردی ملل متحد شکایت کنیم.»

دولت امارات متحده عربی در بیانیه‌ای ضمن تاکید بر پیگیری این پرونده در سازمان بین المللی هوانوردی گفت: «استدلال‌های حقوقی در دفاع از بستن حریم هوایی خود به روی هواپیماهای قطری را به این نهاد تسلیم خواهد کرد.»

دیپلمات‌ها و منابع مطلع در منطقه به خبرگزاری رویترز گفته اند که دولت آمریکا تلاش کرده عربستان سعودی و متحدان آن کشور را قانع کند تا حریم هوایی خود را به روی پروازهای قطری بگشایند ولی میانجی گری آمریکا که از سال ۲۰۲۰ آغاز شده تاکنون نتیجه نداده است.

تصمیم‌های سازمان بین المللی هوانوردی جنبه قانونی ندارند و لازم الاجرا نیستند ولی با توجه به نقش مهم این نهاد در تنظیم مقررات ایمنی و امنیتی پروازها، ۱۹۳ کشور عضو این سازمان معمولا از تصمیمات آن تبعیت می کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا