خبر اولسیاسی

دیده بان حقوق بشر: دولت اقلیم کردستان اجازه بازگشت آوارگان عرب به مناطق خود در روستاهای نینوا را نمی دهد

سازمان دیده بان حقوق بشر دولت اقلیم کردستان را به مانع تراشی برای بازگشت هزاران آواره عرب به مناطقشان در روستاهای استان نینوا متهم کرد.

میدل ایست نیوز: سازمان دیده بان حقوق بشر، دولت اقلیم کردستان عراق را به ممانعت از بازگشت هزار و 200 خانواده عرب به منازلشان در 5 روستا در شمال عراق متهم کرد.

این سازمان در گزارشی گفت: «دولت اقلیم کردستان عراق پس از 6 سال بعد از بازپس گیری مناطق اشغال شده توسط داعش، اجازه بازگشت ساکنان عرب 5 روستا را نمی دهد.»

این سازمان بیان کرد عدم اجازه دولت اقلیم برای بازگشت ساکنان عرب این 5 روستا در حالی است که به ساکنان کرد اجازه داده شد به روستاهای مجاور در ناحیه «ربیعه» در استان نینوا بازگردند.

این گزارش به نقل از «بلقیس والی»، کارشناس بخش بحران ها و درگیری ها اشاره کرد مقامات کُرد بدون هیچ دلیل قانونی اجازه نمی دهند هزاران عرب که ساکن آن مناطق هستند به منازلشان بازگردند.

وی افزود مجوز مقامات دولت اقلیم کردستان به کردها برای بازگشت به مناطقشان این را الهام می کند که گویی عرب ها به عنوان مجازات حق بازگشت را ندارند.

در همین راستا «دیندار زیباری»، هماهنگ کننده امور بین المللی در دولت اقلیم کردستان در پاسخ به گزارش دیده بان حقوق بشر گفت که اکثر این روستاها در عملیات بازپس گیری این مناطق از داعش ویران شده است علاوه بر اینکه امنیت لازم برای بازگشت آوارگان به مناطقشان وجود ندارد و دولت اقلیم کردستان و بغداد در حال رایزنی مستمر هستند تا سازوکارهای امنیتی مشترک در منطقه برای تسهیل بازگشت این آوارگان بهبود یابد.

پیش از این نیز دیده بان حقوق بشر گفته بود دولت اقلیم کردستان مانع از بازگشت هزاران عرب در شهر الحمدانیة شده بودند.

منبع
السومریة نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا