خبر اولسیاسیعکس

روحانی و الکاظمی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک: توافقات به دست آمده در سال گذشته را عملی می‌کنیم/ خاک عراق تهدیدی برای ایران نخواهد بود

رئیس جمهوری ایران و نخست وزیر عراق در کنفرانس مطبوعاتی مشترک بر فعال‌سازی توافقات سال پیش دو کشور تاکید کردند.

میدل ایست نیوز: «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «مصطفی الکاظمی» تصریح کرد: آقای الکاظمی در شرایط دشواری به نخست وزیری رسید و ما در طول این چندین ماه نخست‌وزیری‌شان شاهد حرکت خوبی در گسترش روابط دو کشور بودیم.

وی افزود: در بحث های امروز، ما درباره شرایط بهداشتی منطقه و شیوع کرونا گفت‌وگو کردیم و ایران این وعده را به عراق می دهد که در حد توان در رابطه با تامین اقلام دارویی و بهداشتی در کنار عراق بایستد.

روحانی ادامه داد: خوشبختانه ایران توان لازم برای تامین نیازمندی‌های ملت عراق در زمینه بهداشتی و دارویی را دارد و تبادل نظر میان مسئولان بهداشتی دو کشور امکان‌پذیر است.

رئیس جمهوری ایران اظهار داشت: موضوع دوم مورد بحث، مساله ارتقا و گسترش روابط تجاری دو کشور بود که اراده دو کشور بر این است که روابط تجاری را به 20 میلیارد دلار ارتقا بخشند؛ همچنین دو کشور مصمم هستند همه توافقات سال 97 در بغداد را که به تایید دو دولت رسید، اجرایی کنند، ما در آن گفت‌وگوها درباره مسائل زیربنایی عراق، اقتصاد و راه آهن شلمچه-بصره و لایروبی اروند رود به توافق رسیده بودیم.

روحانی تصریح کرد: در ضمن مباحث امروز، ایران تاکید کرد که ما مانند سالهای گذشته که در کنار دولت، ملت و ارتش عراق رو در روی داعش ایستادیم و مبارزه کردیم، همچنان آماده هستیم در کنار عراق برای امنیت این کشور و منطقه تلاش کنیم.

روحانی در ادامه ضمن گرامیداشت دو قهرمان مباررزه با تروریسم یعنی شهیدان سلیمانی و المهندس و تلاش آنان برای امنیت عراق، اعلام کرد: در مباحثات امروز، راجع به مسائل منطقه، ثبات منطقه و نقشی که عراق می تواند به عنوان یک کشور قدرتمند منطقه‌ای ایفا کند، رایزنی کردیم.

وی در پایان ضمن خوشامد گویی به نخست‌وزیر عراق و هیات عالی رتبه همراه وی، اظهار داشت: این سفر نقطه عطفی در توسعه روابط دو کشور دوست  و همسایه خواهد بود.

در ادامه مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق ضمن تشکر از حسن استقبال ایران تصریح کرد: هدف از این سفر تقویت روابط دوجانبه است، به ویژه آنکه ما با چالش هایی روبه رو هستیم که بخشی  از آن ناشی از کرونا و سقوط بهای نفت است، ما نیازمند هماهنگی دو کشور هستیم به نحوی که تامین‌‍کننده منافع دو کشور باشد، این روابط تنها به دلیل موقعیت جغرافیایی نیست بلکه روابط ما دارای ریشه‌های تاریخی و فرهنگی نیز هست.

وی افزود: در دیدار با رئیس جمهوری ایران درباره مسائل منطقه و ثبات و امنیت و صلح آن در سایه چالش‌های منطقه و شیوع کرونا گفت‌وگو کردیم .

الکاظمی در ادامه تصریح کرد: من تاکید می کنم که ملت عراق دوستدار و مشتاق روابط ممتاز با ایران بر اساس عدم مداخله در امور داخلی دو کشور هستند.

وی افزود: ما علیه تروریسم و گروه‌های تفکیری جنگیدیم و ایران نخستین کشوری بود که در این جنگ در کنار عراق ایستاد و ما این موضوع را فراموش نخواهیم کرد، به همین دلیل هم عراق در کنار ایران ایستاده تا از چالش‌های اقتصادی عبور کند و عراق تبدیل به بازار کالاهای ایرانی شده است.

نخست وزیر عراق ادامه داد: روابط ملت عراق با ایران و کشورهای منطقه مبتنی بر حسن نیت است و ما با همکاری مشترک می‌توانیم منطقه را از چالش‌های مختلف بیرون بیاوریم.

وی افزود: دو کشور از چالش‌های و مشکلات اقتصادی رنج می‌برند و ملت‌ها نیازمند ارائه خدمات بهتر از سوی دولت هستند از همین رو، ما خواهان روابط کامل و جامع با ایران و کشورهای منطقه هستیم.

الکاظمی اظهار داشت: روابط خارجی عراق مبتنی بر توازن و دوری از صف بندی است، به همین دلیل بغداد اجاره نخواهد داد هیچ گونه تهدید و تعرضی از خاک عراق متوجه ایران شود.

وی خاطرنشان کرد: ما در عراق به دنبال ثبات هستیم و فلسفه و نگاه ما این است که ایران کشوری با ثبات و رو به شکوفایی است و این امر به نفع عراق و منطقه است، از سوی دیگر نیز عراق قدرتمند و باثبات هم به سود همسایگان است.

نخست وزیر عراق ادامه داد: ما درباره فعال‌سازی توافقات از جمله اتصال راه آهن خرمشهر-بصره گفت‌وگو کردیم و بسیار امیدوار هستیم تا این توافقات به زودی جامه عمل بپوشد چرا که این توافقات به سود هر دو ملت عراق و ایران است.

وی در پایان اظهار داشت امیدواریم به زودی بیماری کرونا پایان یابد و شاهد روابط تجاری، اقتصادی و فرهنگی در راستای منافع دو کشور باشیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا