خبر اولسیاسی

انتخابات زودهنگام عراق؛ وزن‌کشی احزاب سنتی با گروه‌های سیاسی جدید

بسیاری از مردم عراق تصمیم خود برای مشارکت در انتخابات پارلمانی زودهنگام را که طبق اعلام الکاظمی قرار است در 6ژوئن 2021 برگزار شود، به وجود گروه‌های سیاسی جدید برآمده از بطن درد و رنج‌های عراق و روح اعتراضات مردمی منوط کرده‌اند.

میدل ایست نیوز: بسیاری مردم عراق تصمیم خود برای مشارکت در انتخابات پارلمانی زودهنگام را که طبق اعلام «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر این کشور قرار است در 6ژوئن 2021 برگزار شود، به وجود گروه‌های سیاسی جدید برآمده از بطن درد و رنج‌های عراق و روح اعتراضات مردمی منوط کرده‌اند تا این گروه‌های سیاسی جدید بتوانند تک‌روی احزاب سیاسی سنتی که از سال 2003 قدرت در عراق را در دست دارند، ممانعت به عمل آورند یا دست‌کم با رقابت با این احزاب و کسب قدرت، ماهیت فعالیت سیاسی در عراق را دستخوش تغییر کنند.

در ماه‌های گذشته و همزمان با تشدید سرکوب معترضان، شماری از فعالان اجتماعی عراق ایده تاسیس موجودیتی سیاسی به عنوان گامی رو به جلو را مطرح کردند و در راستای این هدف، تعدادی از فعالان اجتماعی بغداد با هم‌قطاران خود در استان‌های مرکزی و جنوبی ارتباط برقرار کردند اما با بروز مشکلات و موانعی از جمله شیوع اپیدمی کرونا، این طرح مسکوت باقی ماند تا اینکه با تعیین زمان برگزاری انتخابات پیش از موعد، دوباره این ایده مطرح شد.

در همین رابطه، ناظران عراقی بر این باور هستند که الکاظمی از ایده تشکیل احزاب و گروه‌های سیاسی برای مقابله با برخی احزاب سنتی و پایان دادن به تسلط آنان بر صحنه سیاسی کشور حمایت می‌کند، وی در سخنرانی خود به هنگام تعیین موعد انتخابات پیش از موعد تصریح کرد:«از جوانان، احزاب سیاسی، اندیشمندان و افراد سرشناس می‌خواهم خود را برای انتخابات آماده کنند تا بتوانیم تغییری ویژه ایجاد کرده و عراق را از آشوب درگیری‌ها و منازعات موجود به ساحل امن و شکوفایی و رقابت سیاسی سالم سوق دهیم.» بسیاری این درخواست آشکار را دعوت الکاظمی از فعالان اجتماعی و تظاهرات‌کنندگان برای ساماندهی صفوف خود به منظور حضور در عرصه سیاسی کشور تفسیر کردند.

منبعی نزدیک به الکاظمی تاکید کرد: در صورت عدم ارائه فهرست‌های انتخاباتی یا شکل‌گیری گروه‌های سیاسی جدید که به مطالبات و خواسته‌های معترضان جامه عمل بپوشاند و نظام سیاسی مدنی به دور از وابستگی به طرف‌های خارجی ایجاد کند، انتخابات پیش از موعد نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت و مردم عراق به صورت پررنگ در آن مشارکت نخواهند کرد.

در همین راستا، الکاظمی دفتر خود به روی فعالان اجتماعی در تظاهرات اکتبر گشوده و به برخی از آنان از جمله «کاظم السهلانی» و «مهند نعیم» پست‌هایی نظیر مشاور نخست وزیری اعطا کرده است.

الکاظمی همچنین «رائد جوحی» را که از سوی معترضان در میدان التحریر به عنوان نامزد نخست‌وزیری معرفی شده بود را به عنوان رئیس دفتر خود منصوب کرد.

ناظران این اقدامات الکاظمی را نشانه اهتمام وی به برقراری ارتباط با میدان‌های تظاهرات و جنبش‌های اعتراضی در بغداد، نجف، کربلا و الناصریه و دیگر شهرهای عراق می‌دانند تا در انتخابات پیش رو مقدمات ایجاد ائتلافی میان طرفین فراهم شود.

منبع مذکور در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: الکاظمی به بسیاری از دوستان و فعالان سیاسی و کسانی که به عنوان مشاور وی فعالیت می‌کنند اعلام کرده که به فکر راه‌اندازی پروژه‌های سیاسی جدید باشند که وی نیز بدون عضویت در آن، از این گروه‌های سیاسی جدید حمایت خواهد کرد.

از سوی دیگر، «شروق العبایجی»، رئیس جنبش مدنی ملی عراق هم اعلام کرد: مطالبات تظاهرات‌کنندگان و انقلاب اکتبر بر ایجاد دولتی مدنی فارغ از تاثیرات عقیده‌ای و جناحی تنگ‌نظرانه و تنها از رهگذر اراده مردمی متمرکز است و جنبش‌های مدنی حضور قابل ملاحظه‌ای در عرصه سیاسی کشور در مرحله آتی خواهند داشت.

وی افزود: مطالبات مدنی و سکولاری که تظاهرات‌کنندگان در اعتراضات خود سر دادند، نیاز امروز جامعه عراق است و باید از لحاظ سیاسی بدان جامع عمل پوشاند، لذا ما در برابری رقابت و رویارویی دشواری با احزاب سنتی و افراد منتفع از آن قرار داریم.

در همین ارتباط، «علی الجنابی»، از فعالان اجتماعی بغداد به العربی الجدید گفت: معترضان و افراد شایسته ملی‌گرا برای ساماندهی به اوضاع داخلی و راه‌اندازی پروژه‌های سیاسی ملی کم‌تر از یک‌سال فرصت دارند چرا که فرا رسیدن انتخابات پیش از همزمان با حضور صرف احزاب کنوبی در صحنه سیاسی به این معناست که تغییرات مطلوب رخ نخواهد داد.

وی افزود: فعالیت سیاسی مسالمت‌آمیز در مرحله آتی به معنای ایجاد فرایند انتخاباتی روشن و با مشارکت همه اقشار مردمی است، ما در عین حال که مخالف حضور احزاب متنفذ در انتخابات نیستیم، این احزاب نیز نباید با مشارکت احزاب جدید مبارزه کنند و با شیوه‌های سرکوب‌گرایانه و غیر مسالمت‌آمیز مانع از فعالیت آنها شوند، در صورتی که احزاب سنتی این کار را انجام دهند، ما در راستای به شکست کشاندن انتخابات تلاش خواهیم کرد.

در همین چارچوب، «احسان الشمری»، مدیر پژوهشکده سیاسی عراق اظهار داشت: خشونت سیاسی که احزاب سنتی پیش از انتخابات پیش از موعد دست بدان خواهند برد، خشونت‌آمیزتر از اتفاقات مربوط به تظاهرات در ماه‌های گذشته خواهد بود.

الشمری تاکید کرد: 80درصد از احزاب جدید که در مرحله گذشته در کمیسیاریای انتخابات ثبت‌نام کردند، احزاب سایهِ گروه‌های سیاسی سنتی با چهره‌ها و عناوین جدید بوده است، در مرحله آتی نیز احزاب سنتی تلاش خواهند کرد تا شخصیت‌هایی به دور از صحنه سیاسی کشور اما طرفدار نظام حاکم به صحنه بیاورند که منافع آنها را تامین کند.

از طريق
العربی الجدیدالعرب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا