خبر اولسیاسی

انتشار جزئیاتی از «نقشه راه فرانسه» برای حل بحران لبنان/ آغاز رایزنی های «نبیه بری» برای تشکیل دولت جدید

رسانه های لبنانی به نقل از منابع آگاه جزئیاتی از «نقشه راه پیشنهادی امانوئل مکرون» برای حل بحران سیاسی و اقتصادی لبنان را منتشر کردند.

میدل ایست نیوز: روز جمعه بیروت شاهد جلسه طولانی «نبیه بری»، رئیس مجلس لبنان، با «جبران باسیل»، رئیس جریان میهنی آزاد بود که محور اصلی آن موضوع تشکیل دولت جدید در لبنان است.

منابع آگاه حاضر در این جلسه به «الشرق الاوسط» گفتند که این جلسه با حضور «حسین الخلیل»، معاون سیاسی دبیر کل حزب الله لبنان، برگزار شد و در حکم آغاز مشورت های جدی برای تشکیل دولت جدید است «بی آنکه در آن بر سر رئیس دولت جدید بحثی صورت گرفته باشد».

در همین راستا، رسانه های لبنانی به نقل از منابع آگاه جزئیاتی از «نقشه راه پیشنهادی امانوئل مکرون» برای حل بحران سیاسی و اقتصادی لبنان را منتشر کردند.

شبکه خبری LBCI در گزارشی تأکید کرد که رایزنی ها برای تشکیل دولت جدید برپایه نقشه راه فرانسوی است که در اختیار سران سیاسی لبنان قرار گرفته و برآمده از مذاکرات ماکرون با آنهاست.

این نقشه راه شامل یک برنامه اصلاحی می شود که آغاز آن تشکیل دولت جدید در زمانی کوتاه با مسئولیت های مشخص است.

این شبکه افزوده که سرفصل های اصلی این نقشه راه شامل حسابرسی دقیق از بانک مرکزی لبنان، تصویب فوری قانونی درباره خروج سرمایه از بانک ها، تعدیل قانون برق، تعیین نهاد مبارزه با فساد با اختیارات بالا، ایجاد بازار رقابتی، تعیین زمان بندی برای مذاکرات لبنان با صندوق بین المللی پول، و همکاری دولت و مجلس برای تصویب قوانین مهم است.

همزمان نشریه «الاخبار» که وابسته به حزب الله لبنان است در گزارشی «مسئولیت های تعیین شده برای دولت جدید در نقشه راه فرانسه» را چنین اعلام کرد: تعیین وزرایی که شائبه فساد نداشته باشند، فعالیت جدی برای مبارزه با کرونا و تعهد فرانسه به کمک به لبنان در این باره، اقدام فوری دولت برای ساخت بندر بیروت و تعیین سازوکاری مشخص برای مصرف کمک های خارجی با همکاری سازمان ملل، تحقیق شفاف در باره این حادثه، بازرسی دقیق و شفاف درباره بانک مرکزی.

روزنامه «الاخبار» همچنین افزوده که نقشه راه فرانسه شامل یک بند بحث برانگیز در میان نیروهای سیاسی لبنان است و آن برگزاری انتخابات پیش از موعد طی حداکثر یک سال با نظارت اتحادیه اروپا است.

پیش از این سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در سخنرانی خود پس از انفجار بندر بیروت از طرح پیشنهادی فرانسه برای حل بحران سیاسی لبنان استقبال کرده بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا