اقتصادیتلگرامخبر اولسیاسی

سفر قریب الوقوع الکاظمی به عربستان/ حل مشکل برق عراق با اتصال به کشورهای عضو شورای همکاری

سفیر عراق در ریاض از سفر قریب الوقوع الکاظمی به عربستان خبر داد.

میدل ایست نیوز: «قحطان الجنابی»، سفیر عراق در ریاض گفت که سفر «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیری عراق به عربستان به زودی مشخص می شود.

وی ضمن تاکید بر تمایل عراق برای بازگشایی بزرگترین گذرگاه مرزی با عربستان بیان کرد که اتصال برق عراق به کشورهای عضو شورای همکاری مشکل برق عراق را به صورت کامل حل می کند.

الجنابی در گفت وگویی که با روزنامه عراقی «الصباح» داشت گفت: «ما منتظر مشخص شدن زمان سفر نخست وزیری عراق به عربستان هستیم تا آغاز جدیدی برای روابط میان دو کشور باشد؛ سفارت عراق در ریاض با وزارت خارجه عربستان در ارتباط است تا موعد نهایی سفر الکاظمی را مشخص کند.»

وی اشاره کرد که دو طرف بر انجام این سفر و حرکت به سوی توسعه روابط اهتمام دارند و گفت که «ماجد القصبی»، رئیس شورای هماهنگی عربستان با عراق نیز برای سفر به عراق ابراز تمایل کرده است.

سفیر عراق در ریاض اظهار داشت دولت عراق و عربستان اهتمام دارند که روابط میان دو کشور راهبردی، قوی و مستحکم باشد از این رو اولین سفر یک مسئول عراقی به عربستان توسط «علی علاوی»، وزیر دارایی عراق انجام گرفت و پس از آن نیز یک هیئت عراقی برای آماده سازی شرایط برای سفر الکاظمی به عربستان آمده بودند.

الجنابی با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری میان دو کشور در سال های 2018 و 2019 به حدود یک میلیارد دلار رسیده بود تاکید کرد دو کشور مصمم هستند که حجم مبادلات را از طریق توافقاتی که انجام شده افزایش دهند.

سفیر عراق در عربستان همچنین از بازگشایی گذرگاه مرزی عرعر با عربستان خبر داد و گفت که این گذرگاه مرزی به زودی و پس از بازسازی آن توسط عربستان در دو بخش تجاری و مسافری بازگشایی خواهد شد.

وی اعلام کرد عراق تمایل دارد بیش از یک گذرگاه مرزی با عربستان را بازگشایی کند زیرا این دو کشور بیش از 800 کیلومتر نوار مرزی دارند که پس از ایران طولانی ترین مرز با عراق است.

سفیر عراق در ریاض به تمایل عربستان برای سرمایه گذاری در عراق اشاره کرد و گفت: «عربستان به عنوان یکی از بزرگترین صادر کنندگان نفت در اوپک تمایل دارد در پروژه های مختلف در عراق سرمایه گذاری کند که می توان به سرمایه گذاری شرکت آرامکو در پروژه گازی ارطاوی در شمال بصره و سرمایه گذاری در گاز منصوریة الجبل در استان دیالی و گاز عکاز در استان الانبار اشاره کرد.»

وی تولید انرژی خورشیدی، شیرین سازی آب و سرمایه گذاری در زمینه کشاورزی را از دیگر زمینه های مورد تمایل عربستان برای سرمایه گذاری در عراق دانست.

الجنابی بیان کرد یادداشت تفاهمی میان دبیرخانه شورای همکاری با وزارت برق عراق با هدف اتصال برق عراق به کشورهای عضو شورای همکاری وجود دارد و این پروژه پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته که به زودی و از طریق کویت به عراق متصل خواهد شد و بحران برق در عراق را حل می کند.

وی همچنین به توافق امنیتی میان دو کشور اشاره کرد و گفت دو کشور گام بزرگی در این زمینه برداشتند که منجر به دستگیری هسته های خفته تروریستی شد.

سفیر عراق در عربستان در خصوص شهرک ورزشی که عربستان به عراق هدیه داد گفت که عراق منتظر است هیئت عربستان برای بازدید از زمینی که به این امر اختصاص داده شده به عراق بیایند.

وی گفت پس از آنکه عربستان یک میلیارد ریال برای ساخت ورزشگاه فوتبال با ظرفیت 60 هزار تماشاگر و چند باشگاه اختصاص دهد کار ساخت شهرک ورزشی به سرعت آغاز می شود.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا